Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMalmedal, Wenche Karin
dc.contributor.authorNess, Runa Karine Viem
dc.date.accessioned2022-07-19T17:19:26Z
dc.date.available2022-07-19T17:19:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110921428:51980200
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006872
dc.description.abstractBakgrunn: Sykepleiermangel er et stort samfunnsproblem. Belastningen på helsevesenet er høy, og befolkningen blir stadig eldre og mer pleietrengende. Samtidig ses dalende søkertall til sykepleierutdanningen, og misnøye, frafall og utbrenthet blant sykepleiere. Nyutdannede sykepleiere opplever sammensatte utfordringer i møte med arbeidslivet, som påvirker deres trivsel og intensjon om å stå i yrket etter endt utdanning. Hensikt: Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan nyutdannede sykepleiere opplever overgangen fra student til yrkesaktiv. Kunnskapen er nødvendig for å avdekke områder for forbedring, og dermed motvirke frafall fra yrket og sykepleiermangel. Metode: En litteraturstudie basert på syv utvalgte forskningsartikler, supplert med annen fag- og forskningslitteratur. Resultat: Overgangen til arbeidslivet er en krevende periode for nyutdannede sykepleiere. Det er lite samsvar mellom nyutdannedes forventninger fra studiet og forventninger fra arbeidsgiver i oppstartsfasen. De fleste står overfor store kompetansegap. Nyutdannede har høye forventninger til sin ledelse. Behovet for støtte og veiledning fra kolleger og ledere er viktig for å utvikle kompetanse, oppleve mestring og trives som sykepleier. Forekomsten av stress er høy, og nyutdannede er lite forberedt på ansvaret som rollen medfører. Konklusjon: Nyutdannede sykepleiere opplever betydelige kompetansegap ved overgangen til arbeidslivet, særlig ved organisatorisk kompetanse og handlingskompetanse. Uoverensstemmelse mellom de nyutdannede og arbeidsgivers forventninger kan skape krysspress. Tilstrekkelig opplæring, støttende ledelse og inkluderende arbeidsmiljø er essensielt for at nyutdannede sykepleiere trives og forblir i yrket. Nøkkelord: Nyutdannet sykepleier, overgang, forventninger
dc.description.abstractBackground: Lack of nurses is a major societal problem. The burden on the health care system is high, and the population is getting older and more in need of care. At the same time, there is a declining number of applicants for nursing education, and dissatisfaction, dropouts, and burnout among nurses. Newly graduated nurses experience complex challenges during the transition to working life, which affects their well-being and intention to remain in the profession after graduation. Aim: The study aims to investigate how newly qualified nurses experience the transition from student to professional. The knowledge is necessary to identify areas for improvement, and thus counteract dropouts from the profession and the shortage of nurses. Method: A literature study based on seven selected research articles, supplemented by other professional and research literature. Results: The transition to working life is a demanding period for newly graduated nurses. There is little correspondence between the graduates' expectations from the education and expectations from the employer. Most face large gaps. Graduates have high expectations of their management. The need for support and guidance from colleagues and managers is important for developing competence, experiencing mastery and thriving as a nurse. The incidence of stress is high, and graduates are poorly prepared for the responsibilities that the role entails. Conclusion: Newly graduated nurses experience significant competence gaps in the transition to working life, especially in organizational competence and empowerment. Discrepancies between the graduates' and the employer's expectations can lead to cross-pressure. Adequate training, supportive management and an inclusive work environment are essential for newly qualified nurses to thrive and remain in the profession. Keywords: Newly graduated nurse, transition, expectations
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNyutdannede sykepleieres overgang til arbeidslivet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel