Intervensjoner som veien til deltakelse - å gjøre hverdagslivet bedre for voksne med Multippel Sklerose.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006127Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SAMMENDRAGI denne oppgaven ønsker vi å belyse hvordan voksne med Multippel Sklerose kan være deltakende i hverdagsaktivitet. Videre ønsker vi å undersøke intervensjoner som kan bidra til økt deltakelse.
Problemstilling:“Hvilke intervensjoner kan bidra til økt deltakelse i hverdagsaktivitet for voksne med Multippel Sklerose?”
MetodeSom grunnlag for vår metode i denne oppgaven har vi benyttet scoping review. Oppgaven er basert på fem kvalitative forskningsartikler og forankret i to teorier for å besvare problemstillingen. Vi har også knyttet praksiserfaringer til ergoterapeutisk fagkunnskap og funn fra artikler.
ResultatResultatene fra forskningsartiklene viser at voksne med MS i aldersgruppen 20-50 år opplever barrierer for deltakelse i hverdagsaktiviteter. Artiklene viser også at fatigue og kognitive utfordringer har stor innvirkning på store deler av hverdagslivet. I artiklene har de benyttet intervensjoner som ulike håndteringsstrategier og ADL-trening for å kunne bidra til at den MS-rammede kan oppleve økt deltakelse i hverdagsaktiviteter.
Konklusjon ADL-trening og håndteringsstrategier som intervensjoner, ser ut til å ha en positiv innvirkning på økt aktivitet og deltakelse i hverdagslivet for voksne med MS. Det er derimot uenigheter hvorvidt fatiguepåvirkning kan knyttes til aktivitet og deltakelse. Videre forskning innen intervensjoner for fatigue og kognitive utfordringer er nødvendig.
Nøkkelord:Multippel sklerose (MS), hverdagsaktivitet, deltakelse, fatigue, kognitive utfordringer. ABSTRACTTitle: Interventions as the path for participation- to make everyday life better for adults with Multiple Sclerosis.
PurposeIn this thesis, we want to shed light on how adults with Multiple Sclerosis can be involved in everyday activities. Furthermore, we want to investigate interventions that can contribute to increased participation.Topic question“Which interventions can contribute to increased participation in everyday activity for adults with multiple sclerosis?”
MethodAs a basis for our method in this thesis, we have used scoping review. The thesis is based on five qualitative research articles and anchored in two theories to answer the topic question. We have also linked practice experiences to occupational therapy expertise and findings from articles.
ResultsResults from the research articles show that adults with MS in the age group 20-50 years old, experience barriers to participation in everyday activities. The articles also show that fatigue and cognitive challenges have a major impact on large parts of everyday life. In the articles, they have used interventions such as different coping strategies and ADL-training, to be able to contribute to the MS sufferer being able to experience increased participation in everyday activities. ConclusionADL-training and coping strategies as interventions, appear to have a positive impact on increased activity and participation in everyday life for adults with Multiple Sclerosis. On the other hand, there is disagreement as to whether the impact of fatigue can be linked to activity and participation. Further research in fatigue and cognitive challenges is needed. KeywordsMultiple sclerosis (MS), everyday activity, participation, fatigue, cognitive challenges.