Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarstensen, Tove
dc.contributor.authorJohansen, Lasse Løkke
dc.contributor.authorSvinning, Renate Thorvaldsen
dc.date.accessioned2022-07-16T17:19:26Z
dc.date.available2022-07-16T17:19:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111435329:111443295
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006122
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hverdagsmestring i skolen Problemstilling: Hvilke faktorer fører til en meningsfull hverdag i skole for unge voksne og hvordan kan frafall forebygges. Bakgrunn: Frafall i skolen er et samfunnsproblem hvor det ikke er en klar løsning på hvordan man forhindrer frafall blant unge voksne i skolen. Ergoterapeuter tilbyr et unikt perspektiv på aktivitet, hverdag og deltakelse. Dette unike perspektivet gjør at vi ser det som hensiktsmessig å undersøke om ergoterapeuter burde settes inn i skolesystemet. I denne oppgaven ønsker vi å undersøke årsaker til frafall, samt forebyggende tiltak for å forhindre frafall i skolen. Videre vil vi forsøke å finne tiltak som kan bidra til å gi unge voksne en følelse av mening i deres skolehverdag. Metode: Oppgaven presenterer resultater fra et systematisk litteratursøk i tråd med Scoping Review, for å finne et svar på problemstillingen. I tillegg har det blitt gjennomført intervjuer med ungdomsveiledere fra NAV og unge voksne i Norge. Denne oppgaven er en kvalitativ studie basert på teoretiske ideer, en rapport, seks forskningsartikler og intervjuer gjort med ungdomsveiledere og unge voksne. Resultat: Resultatene fra litteratursøket ble delt inn i 3 kategorier; Sosiale omgivelser, aktivitetstilbud og personlige faktorer. Kategorien sosiale omgivelser tar for seg sosiale relasjoner til eleven og den sosioøkonomiske statusen til familien. Videre tar kategorien aktivitetstilbud for seg viktigheten av tilrettelegging av aktiviteter i skolehverdagen og informasjon om studieretninger i forkant av valg av studieretning. Til slutt ser personlige faktorer på selvtillit, motivasjon, og mestring i aktiviteter som en grunnmur for å opprettholde psykiske helse hos elevene. Resultatene fra intervjuene ble delt inn i andre kategorier på bakgrunn av svarene som ble gitt. Konklusjon: Årsakene for frafall i skolen er sammensatte. Med bakgrunn i dette ser vi at individuell tilrettelegging er hensiktsmessig for å hidnre frafall i skolen. Videre er viser noen faktorer seg å være mer vanlige enn andre, eksempelvis; sosiale relasjoner, psykisk helse og dårlig tilrettelegging fra skolen sin side. Vi foreslår at et økt aktivitetsfokus i skolen ville være hensiktsmessig, i tillegg til nyskapende tenkning, både i forhold til skolesystemet og tilrettelegging for deltakelse. Til slutt ser vi det som viktig at ergoterapeuter blir en del av skolesystemet på bakgrunn av det unike aktivitetsperspektivet. Nøkkelord: Frafall, utdanning, hverdag, ungdom, unge voksne og ergoterapi
dc.description.abstractAbstract Title: Hverdagsmestring i skolen Issue in question: What factors give a feeling of meaningfulness in daily living in school for young adults and how can we prevent dropout in educational programs Background: School dropout is a societal issue where there is no clear solution that seems to prevent teenagers and young adults from dropping out of their educational programs. Occupational therapists offer a unique perspective in activity, daily living and participation. This unique perspective makes it worth researching whether or not it would be beneficial to implement occupational therapists into the traditional school system. In this text we seek to research the causes for dropouts as well as preventative implementations. We will furthermore seek to find appropriate measures for youth and young adults to experience meaningfulness in their everyday life in school. Methods: This text presents the results from a systematic literature search called Scoping Review, to find resolution to the issue at hand. In addition to this there has been concluded interviews with both youth counsellors from NAV and interviews with youth and young adults in Norway. This text is a qualitative study based on theoretical ideas, a report, six research articles and interviews with counsellors and six youth and young adults. Results: Results from the scientific research articles were divided into three categories; social environment, activities available and personal factors. The category Social Environment focuses on social relations outside of school and the socioeconomic situations in the students’ homes. Furthermore, the category Activities Available focuses on the importance of digestible information given in advance of choosing a study program in addition to the facilitation of daily living at school. Lastly, Personal Factors focus on self-confidence, motivation and feeling of mastery in activities as a baseline for maintaining mental health of students. The results from the interviews were divided into different categories due to the nature of the responses given. Conclusions: The causes for dropout from educational programs are made up of a varying degree of factors. With this as a baseline individual facilitation is key in preventing school dropout. Furthermore, some factors appear to be more common than others, such as; social relations, mental health and poor facilitation from the school. We propose that an increased focus on the activities in school would be beneficial in addition to an innovative mindset in facilitating participation and a need for increased resources at an earlier stage in the traditional school system. 2 Keywords: Dropouts, education, daily living, youth, young adults, occupational therapy
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHverdagsmestring i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel