Elbåt og ladeinfrastruktur til transport av gjester til Kvenvær - Skårøya
Bachelor thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for elkraftteknikk [2525]
Abstract
Etter hvert som verdens energiforbruk øker, blir behovet for bærekraftig energi for å takle utfordringene rundt global oppvarming stadig viktigere. Elektrifisering av teknologi er et av de beste verktøyene for å minske klimagassutslipp og dermed bremse klimaendringene. Ved å erstatte den fossile energien brukt i dag med fornybar, ren elektrisitet, kan karbonutslippene reduseres vesentlig. FNs klimapanel har fremhevet elektrifisering av transport og industri som et sentralt element for å oppnå målet om å senke gjennomsnittstemperaturen ned til preindustrielt nivå.
Skårøya Opplevelser AS vil senke sine CO2-utslipp ved å blant annet elektrifisere den nåværende løsningen for frakting av elever ut til Hitra leirskole. Det blir nå brukt to bensindrevne båter som til sammen i løpet av et år bruker 2 500 l bensin. Oppgaven gitt fra oppdragsgiver gikk ut på å finne løsninger for elektriske båter og tilhørende ladeinfrastruktur som kan erstatte eller supplere dagens løsning. For å løse denne oppgaven ble det gjort litteraturstudier innenfor tema, og kontaktet fagfolk for å finne ut hvordan best å angripe problemstillingen. På grunn av friheten i oppgaven ble det satt grenser for omfanget og utviklet fem caser som skulle presentere hver sin mulige løsning på oppgaven. For hver av casene ble det gjort beregninger for energibehov og hvordan dette ville påvirke det totale forbruket på leirskolen. Videre ble det sett på hvordan skiftet til elektrisk båt ville påvirke miljøet og og kostnadene.
De ulike casene så på forskjellige varianter av elektrifisering av nåværende båter og investering i helt nye båter i to ulike størrelser. Det ble klart at en viktig faktor for gjennomføring av oppgaven var å senke båtenes hastighet. Lavere hastighet minsker energibehovet og derfor vil det lønne seg med fortrengningsskrog, i motsetning til dagens planende skrog. Det ble kommet fram til at to av casene ga realistiske løsninger som kunne være egnet for leirskolens behov. Begge disse casene ser på investering i nye båter, hvor den ene er en båt med fortrengningsskrog på omtrent lik størrelse som de nåværende båtene og den andre ser på muligheten for en større båt med plass til flere passasjerer. Sistnevnte tar i betraktning en lovendring i forhold til sjøfartssertifikater når det kommer til maksimalt antall passasjerer ombord i båten. Disse casene vil ha et lavere energibehov som ikke krever store batterier og dermed ikke lang ladetid. Gjennom analyse av forbruksmønsteret ble det funnet en maksimal grenseverdi på ladeeffekt. Denne grenseverdien ble for de fleste casene tilstrekkelig nok til å lade batteriet innen en gitt tid. For å se om elektrifiseringen vil lede til en miljømessig gevinst ble det gjort en livsløpsanalyse av bensinmotoren og det elektriske batteriet, der utslippene sammenlignes. I forhold til kostnader ble det sett på hvilke investeringer som måtte til og hvordan skiftet ville påvirke de årlige utgiftene. As the world's consumption of energy rises the need for sustainable energy, in a hope to tackle the challenges of global warming, becomes increasingly improtant. Electrification is one of the best tools in order to lessen greenhouse gasses and thus slow climate change. By replacing the fossil energy used today with renewable, clean energy, carbon emissions can be reduced significantly. The UN climate panel has highlighted the electrification of transport and industry as an important element in order to achievie the goal of lowering the average worldwide temperature to a preindustrial level.
Skårøya Opplevelser AS wants to lower their CO2-emissions by electrifying their mode of student transport to and from Hitra leirskole. Two petrol-fueled boats are currently being used, consuming together approximately 2500 l of petrol yearly. The task given by the client was to find solutions for electric boats and associated charging infrastructure that could replace or supply the current solution. To solve the task, a literature study and communication with professionals were needed in order to find the best way to attack the problem. Due to the problem's scope, a set of boundaries were set in order to restrain the task's extent. This was done through limiting the task to five separate cases, where each case represents a solution. For each case, energy calculations were made in order to see how it would affect the oceancamp's total energy consumption. Lastly, an analasys of how the conversion to electric boats would affect environmental and economic costs.
The separate cases looked at their individual variant of electrification solutions of current and new boats in different sizes. It was made clear that the most important factor for the implementation of electric boats, was to lower the speed. Lower speeds implies a lower need of energy, therefore, a displacement hull would be beneficial as opposed to today's planing boats. It was concluded that the two cases applying displacement hulls were the most realistic, since they provided a solution with a low energy necessity and thus a short charging time. The first case looked at a solution using a displacement hull, at about the same size as the current boats, while the second case looked at a larger boat, suitable for more passengers. The larger boat would require a change in laws, in relation to the number of passengers allowed with the current legislation. Through an analysis of the consumption pattern, a maximum, limiting value for the charging power was found. This limit was for most cases sufficient enough in order to charge the battery within a given time. To see wether or not the electrification would lead to a positive environmental change, a life cycle analysis of the petrol engine and the electric battery was done. In relation to the cost, it was looked at which investments were needed and how the change would affect the annual expenses.