Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjefstad, Nina Schiøll
dc.contributor.authorKasbo, Pia Marie
dc.date.accessioned2022-07-14T17:20:53Z
dc.date.available2022-07-14T17:20:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:22366763
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005589
dc.description.abstractI denne oppgaven tar jeg sikte på å utdype hva traumebevisst omsorg (TBO) er og hvordan man som ansatt på barnevernsinstitusjon kan bruke metoden i møte med barn med traumer. Derfor er problemstillingen: «Hvordan møte barn med traumer ved bruk av traumebevisst omsorg som metode og forståelsesramme på institusjon?». Denne studien er en oppgave basert på litteratursøk og har likhetstrekk med en litteraturstudie. Det vil si at oppgaven er bygget opp rundt allerede eksisterende forskning og litteratur på temaet. Det som skiller seg ut som hovedelementer er Howard Bath`s teori om de tre grunnpilarene i traumebevisst omsorg. Her trekkes begrepene trygghet, relasjoner og emosjonsregulering fram som grunnleggende behov som man som voksenperson må støtte opp under og tilrettelegge for. Videre skiller teknikker som aktiv lytting, anerkjennelse, emosjonell tilgjengelighet og kjærlighet seg ut som viktige i arbeid med barn med traumer.
dc.description.abstractThis study aims to elaborate the term trauma- informed care (TIC) and how to meet children with trauma as an employee at a child welfare institution. Therefore, I ask the question: “How do you meet children with trauma using trauma- informed care as a method and a framework of understanding in institutions?”. This study is an assignment based on literature search and has similarities with a literature study. This means that the thesis is built around already existing research and literature on the topic. What stands out as the main elements is Howard Bath`s theory of the three pillars of trauma-informed care. In this theory the concepts of safety, connections and emotional regulation and management are highlighted as basic needs that one as an adult must support and facilitate. Furthermore, techniques such as active listening, recognition, emotional accessibility and love stand out as important in working with children with trauma.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarn og traumer - Traumebevisst omsorg som metode og forståelsesramme på institusjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel