Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKim, Jonathan
dc.contributor.authorSkeie, Marita Hrannardóttir
dc.date.accessioned2022-07-14T17:20:19Z
dc.date.available2022-07-14T17:20:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:47075324
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005563
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke norske universitetsstudenters yrkesmessige kjønnsstereotypier, og sette det inn i en større kontekst når det gjelder progresjon i samfunnet for et mer likestilt arbeidsmarked. Denne oppgaven vil presentere teori som er relevant for å forstå yrkesmessige kjønnsstereotypier, kjønnssegregering i arbeidsmarkedet og unge voksnes utdannings- og yrkesvalg. Deltakerne var 25 norske universitetsstudenter (19 kvinner, 6 menn) på mellom 18 og 30 år. Undersøkelsen deltakerne tok var nettbasert. Basert på tidligere forskning ble fire hypoteser formulert, og disse ble undersøkt ved bruk av treveis ANOVA analyse. I samsvar med tidligere forskning, eksisterer yrkesmessig kjønnsstereotypi blant norske universitetsstudenter i dagens samfunn. Våre funn viser i motsetning til tidligere forskning at norske studenter mener at både kvinner og menn passer likt inn i nøytrale yrkesroller. Deltakerne hadde en signifikant raskere respons mot kvinnelige fornavn/familiære roller, enn mannlige fornavn/familiære roller, når det gjaldt kvinnelige yrkesroller. Derimot var det ingen signifikant forskjell mellom respons på kvinnelige/mannlige fornavn/familiære roller og mannlige yrkesroller. I motsetning til tidligere forskning, var det ingen signifikant forskjell mellom yrkesmessig kjønnsstereotypi mellom kvinnelige studenter og mannlige studenter. Funn som kan bidra til å bedre forstå yrkesmessige holdninger og valg blant unge voksne, og har implikasjoner for fremtidig karriereveiledning, ble også diskutert.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleYrkesmessig kjønnsstereoypi blant norske universitetsstudenter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel