How early childhood education and care (ECEC) employees in Norwegian kindergartens identify children with motor difficulties
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005532Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Abstrakt
Hvordan barnehageansatte i norske barnehager identifiserer barn med motoriske vansker
Barnehageansatte er essensielle når det kommer til å identifisere barn med motoriske vansker. Disse barna kan få støtte og tilrettelegging fra profesjonelle helsepersonell, som fysio- og ergoterapeuter. Målet med denne studien var å gi mer kunnskap og forståelse om: (i) hvilke elementer av motorisk utvikling barnehageansatte i norske barnehager vektlegger når de skal avgjøre om et barn trenger støtte og tilrettelegging, og (ii) hvilket kunnskapsgrunnlag de bygger på. i deres oppfatning av normal motorisk utvikling? Studien fulgte et utforskende forskningsdesign på grunn av dens fleksible og åpne natur i å utforske forskningsspørsmålene. Fem kvalitative semi-strukturerte intervjuer ble gjennomført med totalt 12 barnehageansatte/deltakere. Totalt tre semistrukturerte feltobservasjoner og samtaler ble gjennomført i to av barnehagene, og ble utført over én til to dager, som varte i 90-120 minutter hver. Dataene ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering (STC). Den første mistanken om at et barn har en eller annen form for motoriske vansker oppstår når en barnehageansatts forventning til barnets motorikk brytes, og blir deretter fulgt opp av deres kliniske ekspertise og forskningsbaserte praksis. Potensialet som ligger i barnehagen for å identifisere og sette i gang intervensjon for barn med motoriske vansker er stor. Det varierer imidlertid om de voksne har kompetanse og evne til å se barnets behov og sette i verk hensiktsmessige tiltak. Når det er sagt, er det nødvendig med ytterligere forskning på dette emnet. Abstract
How early childhood education and care (ECEC) employees in Norwegian kindergartens identify children with motor difficulties
Employees in early childhood education and care (ECEC) facilities are essential in identifying children with motor difficulties. These children may receive support and facilitation from professional health care practitioners, such as physio- and occupational therapists. The aim of this study was to provide more knowledge and understanding about: (i) what elements of motor development do ECEC employees in Norwegian kindergartens emphasize when determining if a child needs support and facilitation, and (ii) what knowledge base do they draw on in their perception of normal motor development? The study followed an exploratory research design because of its flexible and open-ended nature in exploring the research questions. Five qualitative semi-structured interviews were conducted with a total of 12 ECEC participants. A total of three semi-structured field observations and conversations were conducted in two of the ECEC facilities, and were carried out over one to two days, lasting 90-120 minutes each. The data was analyzed using systematic text condensation (STC). The first suspicion that a child has some sort of motor difficulty arises when a kindergarten employee's expectation of the child's motor skills is broken and is followed up by their clinical expertise and research evidence. The potential that lies with the kindergarten in identifying and initiating intervention for children with motor difficulties is of great significant. However, it varies whether the adults have the competence and ability to see the child's needs and to implement appropriate measures. Having said that, further research is needed on this topic.