Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPasquine, Mark
dc.contributor.advisorFjørtoft, Barbro Elisabeth
dc.contributor.authorDragsund, Annika Aspevik
dc.contributor.authorFarstad, Thea Nedregård
dc.date.accessioned2022-07-14T17:19:29Z
dc.date.available2022-07-14T17:19:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:114615552:114619641
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005527
dc.description.abstractInternett har blitt en stor del av vår hverdag, og bedrifter har benyttet seg mer av digital markedsføring. Går man inn på internett får man i dag raskt opp en personlig tilpasset reklame. Årsaken til at reklamen er tilpasset nettopp deg, er fordi bedrifter benytter seg av cookies til å samle inn informasjon om deg. Denne informasjonen samles inn ved å spore din aktivitet på nettet. Denne sporingen og innsamlingen skjer ofte uten at man er klar over det. For 20 år siden var cookies relativt nytt og man hadde ikke særlig mye kunnskap rundt hva de faktisk gjør. I dag har man lover og regelverk, samt mer tilgjengelig informasjon enn på 2000-tallet. På bakgrunn av dette ønsker vi å belyse om bevissthet, holdninger og bekymringer påvirker synet vi har på personvern i forbindelse med cookies. Vi har formulert følgende problemstilling: «Har synet på personvern, i forbindelse med bruken av cookies, endret seg i løpet av de siste 20 årene?» For å besvare problemstillingen har vi gjennomført et kvantitativ forskningsdesign, fordi det allerede finnes forskning som omhandler dette tema, og som vi ønsker å sammenligne våres resultater med. Vi har gjennomført en spørreundersøkelse, hvor vi samlet inn data som har blir analysert ved hjelp av et statistisk analyseprogram. Vår konklusjon er at synet på personvern har endret seg i løpet av de siste 20 årene. Det har endret seg fra å være preget av mye bekymring og uvisshet, til at vi i dag ser på de som mindre bekymringsfullt og mer informativt. Årsaken til dette er teknologiske endringer som har skjedd siden 2000-tallet. Informasjon er lett tilgjengelig, og man har mer kontroll over hvordan personlig informasjon skal bli samlet inn og oppbevart. Til tross for at vi ser at bekymringene har gått ned og bevisstheten har økt, ser vi at de fleste ikke fjerner cookies.
dc.description.abstractThe Internet has become a big part of our everyday lives, and companies have made more use of digital marketing. When browsing on the internet today, you quickly get a personalized advertisement. The reason why this advertisement is tailored to you, is because companies use cookies to collect information about you. This information is collected by tracking your online activity. This tracking and collection of information, often happens without you being aware of it. 20 years ago, cookies were relatively new for most people, and there was not much knowledge about what they did. Today, we have laws and regulations, as well as more accessible information, than 20 years ago. Based on this, we want to shed light on whether awareness, attitudes and concerns affect our view of privacy in regards to cookies. Our problem of research is as followed: “Is the view on privacy, in regards to the use of cookies, different than it was 20 years ago?” To answer the problem, we have used a quantitative research design. This is because there is already existing research regarding this topic, and we want to compare our results and see if there have been any changes. We have conducted a survey, where we collected data that has been analyzed using a statistical analysis program. Our conclusion is that we view privacy differently than we did 20 years ago. It used to be characterized by a lot of worry and uncertainty, but today the view on privacy is more informative and less worrying. The reason for this is technological changes that have taken place since the 2000s. Information is easily accessible, and you have more control over how personal information is to being collected and stored. Even though we see that worries have decreased, and awareness has increased, most people do not remove cookies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHar synet på personvern, i forbindelse med bruken av cookies, endret seg i løpet av de siste 20 årene?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel