Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEliassen Grini, Kristoffer
dc.contributor.authorSukhanwar, Gulabuudin
dc.date.accessioned2022-07-13T17:22:03Z
dc.date.available2022-07-13T17:22:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110339971:49482416
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005286
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie av minner med fokus på immaterielle minner og hvordan minnesteder kan integrerer minner, fortellinger og historier med dagens utdanning og hvordan deres program hjelper unge innvandrere å tolke og forstå sine historier og minner, spesielt minner om krig og konflikt. I mitt arbeid hadde jeg spesielt fokus på immaterielle minner, som krigsminner. Krigsminner er et kontroversielt tema, og det å bevare dem har mangler et omfattende og inkluderende program. Jeg har diskutere dette spørsmålet med utgangspunkt i prosjektet “Houses of Darkness”, som er et samarbeid mellom tre minnesteder etter andre verdenskrig, Falstadsenteret i Norge, Bergen-Belsen i Tyskland og Westerbork i Nederland Oppgaven har studert kulturarv og minner med hermeneutisk teori for å vise at Norges minnesteder som Falstadsenteret ikke bare er relevant for de etnisk norske, men også for innvandrere som bor i Norge. Oppgaven foreslår at institusjoner som minnesteder som jobber for inkludering og mangfold, bør ha programmer for å inkludere alle uansett av farge, kjønn, etnisitet eller hvor de kommer fra. Minnesteder kan jobbe for å bevare innvandreres historier og minner som en del av storsamfunnets kulturarv. Det kan gjøres gjennom dialog, og sosiale og kulturelle aktiviteter, hvor mangfold fungerer som et verktøy for samfunnsutvikling. I oppgaven har jeg brukt min egne minner og erfaringer som en innvandrere med minoritets bakgrunn for å gjøre synlig at det ikke er ofte at minner og historier som hører til minoriteter er dokumentert eller skrevet ned. Derfor er det viktig at slike folk som jeg, som har minoritetsbakgrunn, i et demokratisk samfunn som Norge, får mulighet å delta i samfunnet med våre fortellinger, minner og verdier. Oppgaven viser at minner er en del av vår identitet og et bredt tema som inneholder historier, erfaringer, traumer, sorg, glede, stolthet og skam og fortellinger knyttet til individer, grupper og hele samfunn.
dc.description.abstractThis thesis is a study of memories focusing on intangible memories and how memorial sites can integrate memories, stories, and stories with today's education, and how their program helps young immigrants interpret and understand their heritage and memories, especially memories of war and conflict. In my work, I had a particular focus on intangible memories, such as war memories. However, war memorials are controversial subjects, and preserving them has lacked a comprehensive program. I have discussed this question based on the project "Houses of Darkness," a collaboration between three memorial centers after World War II, Falstadsenteret in Norway, Bergen-Belsen in Germany, and Westerbork in the Netherlands. This thesis has studied cultural heritage and memories with hermeneutic theory to show that Norway's memorial sites are not only relevant for the ethnic Norwegians but also for immigrants living in Norway. The thesis suggests that institutions such as memorial centers that work for inclusion and diversity should have programs to include everyone regardless of their skin color, gender, ethnicity, religion, and nationality. Memorial centers can work to preserve immigrants' stories and memories as part of society's cultural heritage. This can be done through dialogue and social and cultural activities, where diversity functions as a tool for social development. In the thesis, I have used my memories and experiences as an immigrant with a minority background to make it clear that it is not often that memories and stories that belong to minorities are documented or written down. Therefore, it is crucial that people like me, who have a minority background, in a democratic society like Norway, have the opportunity to participate in the community with our stories, memories, and values. Furthermore, the thesis shows that memories are parts of our identity and are a broad theme containing stories, experiences, traumas, grief, joy, pride, shame, and storytelling related to individuals, groups, and societies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMinnested og multidireksjonelle minner Unge flyktningers møte med norsk og europeisk minnearbeid gjennom Falstadsenterets prosjekt “Houses of Darkness”
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel