dc.contributor.advisor | Leyda, Julia | |
dc.contributor.author | Etwebi, Khaleel | |
dc.date.accessioned | 2022-07-13T17:20:35Z | |
dc.date.available | 2022-07-13T17:20:35Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104597652:38051473 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3005222 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I min masteroppgave diskuterer jeg iranske barnefilmer laget i de første to tiårene etter den islamske revolusjonen i Iran i 1979. I oppgaven argumenterer jeg for at revolusjonen førte til at iranske barnefilmer fikk et mer kunstnerisk uttrykk. Med utgangspunkt i noen utvalgte historiske hendelser undersøker jeg hvorfor filmskaperne begynte å bruke barn til å fortelle historier som inneholder kommentarer om voksne og deres liv i landet. Videre ser jeg på hvordan filmskaperne problematiserer voksenlivet i Iran gjennom barneøyne. Gjennom å analysere flere barnefilmer sett fra barneperspektiver, prøver jeg med oppgaven å bidra til en bedre forståelse for rollen barn har i det iranske filmuniverset. | |
dc.description.abstract | In this mater thesis I discuss Iranian child-centered films made during the first two decades after the Iranian Islamic revolution of 1979. Here, I argue that due to number of historical events, child-centered films transformed into a more artistically diverse medium, where Iranian filmmakers used children to tell stories that can be understood as commentaries on adults and adult issues in the country. Through analyzing several child-centered films from the point of view of children and their relationship with adults, I will illustrate elements I find of interest that can help us gain a better understanding of the role children play in Iranian cinema. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Children as Majestic Statues of Adults
-The significance of Iranian child-centered films after the Islamic revolution of 1979. | |
dc.type | Master thesis | |