Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeyda, Julia
dc.contributor.authorEtwebi, Khaleel
dc.date.accessioned2022-07-13T17:20:35Z
dc.date.available2022-07-13T17:20:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104597652:38051473
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005222
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI min masteroppgave diskuterer jeg iranske barnefilmer laget i de første to tiårene etter den islamske revolusjonen i Iran i 1979. I oppgaven argumenterer jeg for at revolusjonen førte til at iranske barnefilmer fikk et mer kunstnerisk uttrykk. Med utgangspunkt i noen utvalgte historiske hendelser undersøker jeg hvorfor filmskaperne begynte å bruke barn til å fortelle historier som inneholder kommentarer om voksne og deres liv i landet. Videre ser jeg på hvordan filmskaperne problematiserer voksenlivet i Iran gjennom barneøyne. Gjennom å analysere flere barnefilmer sett fra barneperspektiver, prøver jeg med oppgaven å bidra til en bedre forståelse for rollen barn har i det iranske filmuniverset.
dc.description.abstractIn this mater thesis I discuss Iranian child-centered films made during the first two decades after the Iranian Islamic revolution of 1979. Here, I argue that due to number of historical events, child-centered films transformed into a more artistically diverse medium, where Iranian filmmakers used children to tell stories that can be understood as commentaries on adults and adult issues in the country. Through analyzing several child-centered films from the point of view of children and their relationship with adults, I will illustrate elements I find of interest that can help us gain a better understanding of the role children play in Iranian cinema.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleChildren as Majestic Statues of Adults -The significance of Iranian child-centered films after the Islamic revolution of 1979.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel