Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLauritzen, Tore Lennart
dc.contributor.authorHenriksen, Tinna Ingadottir
dc.contributor.authorLarsen, Tine
dc.contributor.authorStrømsnes, Andrine Hole
dc.date.accessioned2022-07-13T17:19:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112277671:112286744
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005198
dc.description.abstractEquinor ASA er den fremste offshoreoperatøren på norsk kontinentalsokkel, med formålet “omdanne naturressurser til energi for mennesker og framgang for samfunnet”. Equinor har ukentlige forsyninger ut til samtlige av sine installasjoner offshore, hvor 80% av varestrømmene er innen boring og brønn. Rapportens hensikt er å utarbeide en liste med konkrete tiltak på områder som bør forbedres innen samarbeid og leverandørinvolvering. Problemstillingen er definert deretter: På hvilke områder vil endring i leverandørinvolvering og samarbeid gi en bærekraftig og sikker forsyningsprosess for boreoperasjoner på Statfjord? Rapporten tar for seg leverandørinvolvering og samarbeid på ulike installasjoner, men konklusjonen avgrenses til leverandørinvolveringen på Statfjord. Resultatet er basert på erfaringer og observasjoner fra informantene, som er analysert og diskutert opp mot teori. Rapporten er basert på samtaler med informanter, vitenskapelige artikler og faglitteratur. Informasjonen er innhentet gjennom samtaler med boreforsyningsansvarlig hos Equinor i tillegg til logistikkoordinator og Service Pusher hos leverandør. Samtalene baseres på spørsmål fra studentenes spørsmålsliste, anbefalt fra boken Case Study Research. Gjennom analyse og diskusjon er det utarbeidet en konklusjon som peker på de viktigste områdene for endring innen leverandørinvolvering. Områdene er: 1) relasjonsbasert samarbeid, 2) bruk av digitale verktøy, 3) grad av involvering, 4) leverandørforhold og 5) måling av leveringsservice. For å oppnå endring på de respektive områdene er det utarbeidet en rekke tiltak. På det første området, relasjonsbasert samarbeid, er tiltaket relasjonsbygging gjennom sosiale interaksjoner med leverandør. Under området bruk av digitale verktøy er det anbefalt opplæringskurs i WELS. Ved endring innen grad av involvering er det kommet frem til to tiltak; benytte høy leverandørinvolvering med krav om logistikkoordinator og organisering av morgenmøtene slik at logistikkoordinator kan delta på samtlige. Under leverandørforhold er det anbefalt å fokusere på strategiske mål, for å underbygge Equinor sitt formål. Tiltaket KPI er anbefalt på området måling av leveringsservice. Endring på de respektive områdene er ressurskrevende ved oppstart, men vil basert på Statfjords levetid være lønnsomme over tid, og gi en bærekraft og sikker forsyningsprosess.
dc.description.abstractEquinor ASA is the leading offshore operator on the Norwegian continental shelf, with the purpose of “turn natural resources into energy for people and progress for society”. Equinor has weekly supplies out to all their offshore installations, where drilling and well accounts for 80% of these supplies. The purpose for this report is to produce a list of specific measures that should be enhanced within the areas of cooperation and supplier involvement. The objective for this report is defined as follows: In which areas will change in supplier involvement and cooperation provide a sustainable and secure supply process for drilling operations at Statfjord? This report addresses key issues on supplier involvement and collaboration on various installations, but the information is limited to supplier involvement at Statfjord. The results are based on experiences and observations from the informants which have been analyzed and discussed based on relevant theory. The methods used in this report are conversations with informants, scientific articles and books. The information was obtained through conversations with the drilling supply manager at Equinor, the logistics coordinator, and the Service Pusher at the supplier. The conversations are based on questions from the students’ questionnaire, recommended in the book Case Study Research. A conclusion has been produced through analysis and discussion which points to the most critical areas for change within supplier involvement. The following areas are: 1) relationship-based collaboration, 2) use of digital tools, 3) degree of involvement, 4) supplier relationships and 5) measurement of delivery service. Several measures have been taken to achieve change in the respective areas. Training courses in WELS are recommended in the second area. In the event of a change in the third area, two measures were identified: increased supplier involvement with requirements for the logistics coordinator and improvement in organizing morning meetings. Under supplier conditions, it is recommended to focus on strategic goals to substantiate Equinor’s purpose. The KPI measure is recommended in the area of measurement of delivery service. Changes in the respective areas are resource demanding at first, but based on Statfjord’s lifetime the mentioned change will be profitable, and provide a sustainable and secure supply process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLeverandørinvolvering og samarbeid på Statfjord-feltet - For sikre og bærekraftige leveranser til det største oljefunnet i Nordsjøen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel