Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFylkesnes, Ingunn
dc.contributor.authorBrattås, Emma Fossland
dc.date.accessioned2022-07-12T17:22:17Z
dc.date.available2022-07-12T17:22:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:48527894
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004931
dc.description.abstractSom profesjonsutøver kreves det at man innehar en viss kunnskap og kompetanse som er relevant innenfor sitt yrkesfelt. Dette gjelder også for sosialarbeidere, uavhengig av hvilket felt de jobber innenfor. Sosialarbeiderens samlede kompetanse er kompleks og sammensatt, og vi deler den ofte inn i tre ulike kompetanseformer: teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. Den personlige kompetansen er individuell og personlig, og handler om hvem vi er som personer. Denne oppgaven søker å belyse hvorfor bevisstgjøring av personlige kompetanse er viktig for kunne å skape gode relasjoner til barn i vanskelige livssituasjoner. Det kan være utfordrende for sosialarbeideren å skape gode relasjoner til sårbare barn, og barna selv har naturligvis en egen forståelse av hva de verdsetter i relasjonen med sosialarbeideren. Sosialarbeiderens evne til refleksjon og bevissthet omkring egen personlig kompetanse kan ha mye å si for hvordan man møter barn i vanskelige livssituasjoner, og dermed også for relasjonen. Denne bevisstheten kan bidra til at barna føler seg respektert og verdifull, og at de blir behandlet som subjekter og kompetente aktører i eget liv. Dette kan bidra til at barnet og sosialarbeideren utvikler en relasjon basert på tillit og likeverdighet, til tross for asymmetrien som ligger til grunn. Den personlige kompetansen kan læres og utvikles gjennom hele livet, og utdanningsinstitusjonene kan være en viktig arena når det gjelder utvikling og bevisstgjøring av denne kompetansen.
dc.description.abstractBeing a professional worker requires you to have a certain level of knowledge and competence which is relevant in the field of work. This relates for social workers as well, no matter what field they work in. The social workers competence is complex and compound and is often divided into three forms of competence: theoretical knowledge, profession specific skills and personal competence. The personal competence is individual and personal and defines who we are as persons. This task drives to shine light on why raising awareness around personal competence is essential for creating good relationships with children in challenging life situations. Creating good relationships with vulnerable children may be challenging for the social worker, and naturally the children have an understanding of their own of what they appreciate in the relationship with the social worker. The social workers ability to self-reflect, and their consciousness relating to their own personal competence can be crucial for how we meet children in challenging circumstances and will therefore be crucial for the relationship. This consciousness can help children feel respected and valuable, and that they are treated as competent actors in their own life. This can help the child and the social worker form a bond based on trust and equality despite the asymmetry which obviously is there. Personal competence can be learned and improved throughout a lifetime, and the educational institutions can be an important arena for evolving and raising awareness for this competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvorfor er bevisstgjøring av personlig kompetanse viktig for å kunne skape gode relasjoner til barn i vanskelige livssituasjoner?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel