Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannessen, Vilde.
dc.contributor.authorKvelland, Astrid Amalie Langmoen.
dc.date.accessioned2022-07-12T17:20:45Z
dc.date.available2022-07-12T17:20:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:46981088
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004854
dc.description.abstractStudiens formål var å undersøke motivasjonen til bærekraftige endringsagenter som jobber ved bærekraftige restauranter. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturerte intervjuer av to informanter. Tematisk analyse resulterte i to hovedtemaer som fikk navnene Verdiorientert motivasjon og Den eksistensielle odysseen. Informantene var opptatt av å gjøre en forskjell for å trekke Norge i «en grønnere retning» og for å bety en forskjell i møte med andre mennesker. Til tross for at de tidvis opplevde vanskelige følelser knyttet til arbeidet, opplevde de likevel stor trivsel. Funnene ble drøftet opp mot oppgavens problemstilling: Hva motiverer bærekraftige endringsagenter i restaurantbransjen? Ved bruk av relevant teori om motivasjon og miljøidentitet ble det funnet at endringsagentene var drevet av en autonom form for motivasjon, og hadde en miljømessig identitet. Funnene fra studien kan benyttes for å tilrettelegge for denne yrkesgruppen. Dette er viktig for en kontinuerlig drift av miljøvennlige praksiser, som kan bidra til at Norge når målet om å bli klimanøytralt innen 2050.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBærekraftige endringsagenter i restaurantbransjen: En kvalitativ studie om motivasjon og identitet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel