Show simple item record

dc.contributor.advisorHedlund, Marianne
dc.contributor.authorJøsokbakke, Sara Breivik
dc.date.accessioned2022-07-11T17:19:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:92213556:50767228
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004584
dc.description.abstractSammendrag Identiteten sier noe om hvem vi er, og hvem vi ønsker å være. Denne oppgaven tar for seg unge tegnspråkliges identitet. Jeg ser ikke bare på at identitet utformes med bakgrunn i et lingvistisk fellesskap. Oppgavens identitetsfokus dreier seg også om unge tegnspråkliges opplevelser og erfaringer. Det var også interessant å se nærmere på samfunnets normalitetsperspektiv, som den stadig økende bruken av Cochlea Implantat (CI) kan stå som et eksempel på. Det ble utarbeidet en problemstilling og et forskningsspørsmål. Problemstillingen var: «På hvilken måte formes unge tegnspråkliges identitet i hverdagslivet?» Jeg har presentert tidligere forskning, og ulike teoretiske perspektiv. Dette ble gjort for å sette oppgaven i en større faglig og teoretisk kontekst. For å besvare problemstillingen, ble en kvalitativ metode benyttet. Det har blitt gjennomført i alt fem semistrukturerte intervju med unge tegnspråklige og nøkkeldeltakere, i alderen 13-35 år. Samtalene fant sted i perioden januar-juni 2021. I metodekapittelet er det gjort rede for hvordan studien ble utført, etiske betraktninger i kvalitative studier, og studiens styrker og begrensninger. Jeg redegjør også for hvordan jeg har gått frem i analysearbeidet. Oppgaven hadde en narrativ tilnærming. Analysearbeidet bestod av en kombinasjon av ulike måter å gjennomføre narrativ analyser på. Oppgavens narrative tilnærming kom også til uttrykk når deltakernes opplevelser og erfaringer beskrives. Hovedfunnene bestod av tre fortellinger. Fortellingen om å finne seg selv i det tegnspråklige omhandler deltakernes personlige identitet. Fortellingen om den slitsomme hverdagen dreier seg om deltakernes hverdagsliv. Fortellingen om tilhørighet og fellesskap handler om å akseptere seg selv. Dette er fortellingen om den sosiale identiteten. I diskusjonskapittelet diskuteres problemstillingen relatert til oppgavens empiriske funn og annen tidligere forskning, samt teoretiske perspektiv beskrevet i teorikapittelet. Det er vanskelig å gi ett konkret svar på oppgavens problemstilling, da det er mange ulike aspekter som innvirker på identitetsutformingen til unge tegnspråklige.
dc.description.abstractAbstract Identity says something about who we are and who we want to be. This thesis addresses the identity of young people who are talking sign language. I do not just look at identity being formed by the background of a linguistic community. The thesis’ identity focus is also about sign language speakers lived experiences. It was also interesting to take a closer look at society’s perspective of normality, of which the continual increasing use of Cochlear Implant can stand as an example. A problem statement and a research question were compiled. The problem statement was: “In which way is the identity of young sign language speaker shaped in everyday life?” I have presented previous research, and various theoretical perspectives. This was done to put the thesis in a larger professional and theoretical context. For answering the problem statement, a qualitative method was used. A total of five semi-structured interviews have been conducted with young sign language speakers and key participants, aged 13-35. The interviews took place in the period January-June 2021. The method chapter describes how the study was conducted, ethical considerations in qualitative studies, and the study’s strengths and limitations. I also explain how I have progressed in the analysis work. The assignment had a narrative approach. The analysis work consisted of a combination of different ways of conducting narrative analyses. The thesis’ narrative approach was also expressed when the participant’s lived experiences are described. The main findings consisted of three narratives. The narrative of finding oneself in the sign language concerns the participants’ personal identity. The narrative of the tiring everyday life is about the participants’ everyday life. The narrative of belonging and community is about accepting oneself. This is the narrative about social identity. In the discussion chapter, the problem statement related to the thesis’ empirical findings and other previous research is discussed, as well as theoretical perspectives described in the theory chapter. It is difficult to give one concrete answer to the problem statement of the thesis, as there are many different aspects that affect the shape of identity to young Sign language speaker’s peoples.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTittel: "Hvem er jeg? - døv, hørende eller tunghørt?" Undertittel: - En kvalitativ studie av unge tegnspråkliges narrativer om utforming av identitet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record