Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeirmo, Julie Langedahl
dc.contributor.authorKvarsvik, Suna
dc.contributor.authorStørksen, Simen Skauge
dc.contributor.authorØstby, André Martinsen  
dc.date.accessioned2022-07-09T17:20:46Z
dc.date.available2022-07-09T17:20:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:106261393:112699233
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004371
dc.description.abstractTemaet for denne bacheloroppgaven er organisasjonsendring i Equinor. Vi har undersøkt opplevde effekter etter etableringen av en ny enhet for forbedring og digitalisering. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi har samlet data fra fire informanter ved bruk av dybdeintervjuer. Gjennom oppgaven ønsker vi å beskrive hvordan organisasjonsendringen har påvirket forbedring og digitalisering på landanleggene i Equinor, og drøfte dette i lys av relevant teori. I denne oppgaven har vi brukt et teoretisk rammeverk som beskriver det mest sentrale innen digitalisering, strategiprosesser, organisering, organisasjonsatferd og organisasjonsendring for å besvare oppgaven. Teori innen kommunikasjon har også vist seg å være et sentralt tema for oppgaven. I kapittelet for resultater og funn presenteres de mest sentrale temaene etter intervjuene som er gjennomført med våre fire informanter. Dette danner grunnlag for analyse og drøftingsdelen i oppgaven som er delt inn i tre hovedtemaer. De mest interessante funnene vi har gjort i vår forskning er at våre informanter opplever en positiv effekt av omorganiseringen. Likevel er det noe usikkerhet rundt hvilke effekter som måles og hvordan disse effektene måles helt konkret. Videre har vi funnet at informasjonsflyten rundt forbedrings- og digitaliseringsarbeidet til tider er ustabil og uoversiktlig, noe som kan påvirke effektene negativt. Vi har også et funn rundt manglende kompetanse. Dette gjelder både oppfølging av forbedrings- og digitaliseringsinitiativ, og opplæring av ansatte ved implementering av ny teknologi. Det er konsensus blant våre informanter om at den nye enheten for forbedring og digitalisering har hatt positiv effekt for landanleggene i Equinor.
dc.description.abstractOrganizational change in Equinor form the basis of this bachelor thesis. We have studied how efficiency was affected after a new unit for digitalization and improvement was established. Through a qualitative study we have completed personal interviews to collect data, and the goal was to describe how this organizational change affected improvement and digitalization on the company’s shore-based installations. Our theoretical part describes digitalization, strategy processes, organization, organizational behavior, organizational changes, and communication which are all relevant theory to help us answer the thesis. We have gathered and organized the most interesting and relevant discoveries from the four interviews in the chapter describing our findings. Our discoveries in connection with theory is the foundation for the discussion and analysis. We discovered through our research that all our informants have experienced positive effects after the reorganization. However, there is some uncertainty about which effect that are being measured and how the effects are measured. Another finding is that communication regarding improvement and digitalization initiatives sometimes is perceived as confusing and unstable. It was also pointed out that it is key to have the right people with the right knowledge at the right place at the right time. Training and follow up before, during and after implementation are essential to success. Among our informants there is a unanimous perception that the new unit for improvement and digitization has had a positive effect on the shore-based installations in Equinor.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganisasjonsendring i Equinor - En kvalitativ studie om opplevde effekter som følge av ny enhet for digitalisering og forbedring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel