Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMathieu Lacroix
dc.contributor.authorMaria Fidjestøl
dc.date.accessioned2022-07-09T17:19:33Z
dc.date.available2022-07-09T17:19:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112790664:69838923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004319
dc.description.abstractFeministisk-kritiske forfattere innen akademia, argumenterer for hvordan kvinnelig rap kan plasseres innen en større svart feministisk musikalsk kontekst, der etnisitet, kjønn og seksualitet blir diskutert i et styrkende og selv-representativt format. På midten av 1990-tallet, ved oppblomstringen av en tredje feministisk bølge, ble akademiske tekster om musikk og svart feministisk epistemologi utfordret vedrørende budskap omkring svart kvinnelig seksualitet og kvinnerollen. Det var en av de virkende årsakene til fremveksten av den feministiske retningen kalt hip hop-feminisme, som utforsker effekten og konsekvensene av å engasjere hip hop-kultur, rap-musikk og feminisme. Denne oppgaven ser nærmere på hip hop-feminismens sosiopolitiske agenda, ved å analysere musikalsk tekst og visuell estetikk hos kvinnelige hip hop-artister; Missy Elliott og Cardi B. Dette basert på relevante akademiske tekster om svart kvinnelig seksualitet, andre og tredje bølge feminisme, og ‘male gaze’. Ved tidsforskjellen mellom de to artistenes storhetstid, forsøker teksten å si noe om endringene som har skjedd innen hip hop-kultur, i tiden fra 1990-tallet fram til i dag. Oppgaven er en gjennomgående diskusjon hva hip hop-feminisme kan tilføye i samfunnsmessige debatter vedrørende etnisitet, kjønn og seksualitet.
dc.description.abstractVoices within academia that take a critical position on feminism, are making the argument that female rap might be located within a larger black feminist context, where ethnicity, gender and sexuality are being discussed in a strengthening and self-representative manner. In the mid-90s, alongside the flourishing third feminist wave, academic texts on music and black feminist epistemology were to challenge the message that these new feminists were proclaiming on black female sexuality and the woman’s role. That was one of the triggerings that gave rise to the emergence of the feminist genre called hip hop-feminism which explore the effects of hip hop culture, rap music and feminism. This text is an attempt to take a closer look at the socio-political agenda of hip hop-feminism through analyzing the music lyrics as well as the visual aesthetics of female hip hop artists; Missy Elliott og Cardi B. This is done on the basis of relevant academic texts on black female sexuality, the second and third feminist wave, and the ‘male gaze’. Studying the temporal dimension of these two artists golden ages, this text seek to bring forth some of the changes that has taken place within the culture of hip hop, from the 90s and up until today. At the heart of the text is the discussion of what hip hop feminism might have to offer to the present public discussions on ethnicity, gender and sexuality.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHip Hop-Feminisme: Et provokativt, svett og rytmisk innlegg i den kontemporære debatten om feminisme
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel