Fortid, samtid og fremtid. En analyse av undervisningsopplegget i kommandantboligen på Falstadsenteret.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004240Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven undersøker jeg undervisningsopplegget i kommandantboligen på Falstad. Under andre verdenskrig etablerte det tyske sikkerhetspolitiet en fangeleir for politiske fanger på Falstad. I 1943 ble det bygd en kommandantbolig i sammenheng med fangeleiren som skulle huse kommandanten og hans nærmeste medarbeidere. I år 2000 ble Stiftelsen Falstadsenteret opprettet og er i dag et freds- og menneskerettighetssenter. Falstadsenteret er både et minnested og et museum, og tilbyr pedagogiske opplegg til ungdoms- og videregående skoler samt studenter innen høyere utdanning. I 2020 ble kommandantboligen åpnet som undervisningsarena for videregående skoler og studenter innen høyere utdanning. Det er dette undervisningsopplegget jeg undersøker i denne oppgaven.
Formålet med oppgaven er å undersøke hva slags samtaler som finner sted og hvilke minner som blir aktivisert i kommandantboligen. Jeg fokuserer på to aspekter ved disse samtalene. For der første ser jeg nærmere på i hvilken grad samtalene om andre verdenskrig følger grunnfortellingen som Ola Svein Stugu har identifisert. For det andre fokuserer jeg på i hvilken grad undervisningsopplegget i kommandantboligen legger opp til koblinger mellom fortid, samtid og fremtid. For svare på dette undersøker jeg hva Falstadsenteret ønsker å oppnå med undervisningsopplegget, og i hvilken grad og på hvilke måter de lykkes med disse målsetningene.
I oppgaven har det blitt brukt ulike typer metoder. For å identifisere målsetningene Falstadsenteret har for undervisningsopplegget har jeg brukt skriftlige kilder og intervju. Intervju har også blitt brukt for å undersøke gjennomføringen av undervisningsopplegget, i tillegg til observasjon av opplegget. Mine observasjoner av undervisningsopplegget har blitt analysert og sett i lys av historiedidaktiske og minneteoretiske perspektiver. In this master’s thesis, I investigate the educational program in The Commander’s house at Falstad. During the Second World War, the German Security Police established a prison camp for political prisoners at Falstad. In 1943 the Commander’s house was built to house the Commander and his closest associates. In 2000 the Falstad Centre Foundation was established, and today the Falstad Centre is a peace and human rights center. The Falstad Centre is a memorial landscape and a museum, and they offer educational programs to pupils in secondary schools and students in higher education. In 2020 the Commander’s house was opened as a place for education.
This thesis investigates what kind of conversations occur and which memories are activated in the Commander’s house. I focus on two aspects of these conversations. Firstly, I look into to which degree the conversations about the Second World War act in accordance with the “master narrative” that Ola Svein Stugu has identified. Secondly, I investigate how the educational program makes it possible to connect the past, present, and future. To answer these questions, I look into Falstad Centre’s aims and goals for the educational program and how and to which degree they reach these aims.
Different methods have been used, in this thesis. To identify Falstad Centre’s aims for the educational program, I have used written sources and interviews. Interviews and observations have been used to investigate the educational program. My observations of the educational program have been analyzed by using perspectives from history didactics and memory studies.