Show simple item record

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit
dc.contributor.authorHaugstad, Sofie
dc.date.accessioned2022-07-08T17:21:52Z
dc.date.available2022-07-08T17:21:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:110854809:47916345
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004228
dc.description.abstractStudier har dokumentert at spedbarn ned i seks måneders alder foretrekker individer som opptrer prososialt. Preferansen er antatt å ha sammenheng med barnets evne til å gjøre sosiale evalueringer, og er funnet ved bruk av ulike sosiale scenarioer. Likevel er ikke preferansen blitt vellykket replikert av andre forskerteam, og det kan tenkes at andre aspekter ligger til grunn enn barnets sosiale evalueringsevne. Denne litteraturstudien ser på om kunnskap om sped- og småbarns prososiale utvikling kan være med å forklare hvorfor funnene ikke lett lar seg replikere. Funnene gir implikasjoner på at barnets kognitive forståelse, relasjonelle erfaringer, og individuelle forskjeller kan ha betydning for preferansen. I hvilken grad barnet gjenkjenner atferden kan ha sammenheng med om prososialitet er blitt modellert i deres sosioemosjonelle miljø. Evnen til å gjenkjenne slik atferd er vist å ha sammenheng med graden av emosjonsforståelse, og hvor i den kognitive utviklingen barnet befinner seg. Samtidig som metodologiske forskjeller tilknyttet de eksperimentelle rammene, og utvalget kan ha hatt betydning for de mislykkede replikasjonene. For ytterligere replikasjonsforsøk kan det være hensiktsmessig å undersøke den prososiale preferansen på tvers av ulike aldersgrupper, og se om grunnlaget for valgene er forskjellige. For å redusere sannsynligheten for at det forekommer metodologiske forskjeller kan det være nyttig å utvikle nye metoder som kan måle preferansen mer nøyaktig.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn litteraturbasert studie: Spedbarn og småbarns prososiale utvikling
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record