• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Morality play - en fruktbar metode for å forske på spedbarns moral? Et kritisk blikk på Hamlin og Wynn sine studier og forskningsmetode

Øwre, Maria
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:110854809:50426101.pdf (492.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3004225
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [3330]
Abstract
Hamlin og Wynn hevder at spedbarn har en preferanse for prososiale framfor antisosiale individer, og benytter seg av en ”morality play”-prosedyre for å undersøke denne tendensen. Deres funn og prosedyre har bidratt stort til forskning på spedbarns moral, men har vist seg vanskelig å replikere. Oppgaven forsøker å gi et kritisk blikk på funnene og ”morality play” som metode ved å undersøke studienes validitet og reliabilitet. På bakgrunn av dette ønsker oppgaven å besvare to spørsmål: ”Hvilke faktorer kan spille inn på de mislykkede replikasjonsforsøkene av Hamlin og Wynn sine funn? Og gitt at Hamlin og Wynn sine funn er robuste; kan spedbarns sosiale evalueringer tas til inntekt for en medfødt moralsk sans?”. Metodologiske ulikheter, evidens for lab-effekt, bias i rapportering av signifikante resultater, i tillegg til mangelen på representative utvalg og problemer rundt generaliserbarhet blir diskutert som mulige faktorer til hvordan funnene har vist seg vanskelige å reprodusere. Oppgaven argumenterer videre for at spedbarns sosiale evalueringer kan reflektere et medfødt behov for gruppetilhørighet og overlevelse som gjør at spedbarna har en preferanse for den prososiale aktøren. Oppgaven konkluderer med at det er et behov for flere replikasjonsstudier i ulike laboratorier og kulturer, samt at forskere bør samarbeide om å forlenge og forbedre ”morality play” for å optimalisere forskning på spedbarns moral.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit