Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstgaard, Sven
dc.contributor.authorGunby, Jakob
dc.date.accessioned2022-07-08T17:21:28Z
dc.date.available2022-07-08T17:21:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104821360:51758781
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004213
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNår forfatteren forlater skrivemaskinen undersøker på hvilken måte og til hvilken grad norske manusforfattere bidrar til realiseringen av manusene sine etter at det er ferdig skrevet. Teksten undersøker to fiksjonsserier og to fiksjonsfilmer for få frem noen av tendensene som finnes blant norske manusforfattere. Etter å skrive utfyllende om hver av de fire produksjonene og forfatterens bidrag utover skrivingen, blir de fire produksjonene satt om mot hverandre for å konkretisere hvor stor forskjell det er mellom dem. Det som viste seg var at det er stor forskjell på hvordan manusforfatterne velger, men også får muligheten til, å bidra. I alle de fire produksjonene kom det frem at forfatterne ikke hadde noen funksjon på innspillingstedet under opptak. I den grad noen av forfatterne likevel var til stedet var det av eget engasjement og interesse. Etter at produksjonsfasen var over og klippingen begynte kom som regel forfatteren(e) tilbake og bidro med dramaturgiske valg. Det er tydelig at forfatterne bak serier hadde mye større påvirkningskraft i klipperommet en de bak filmene, grunnet deres kunnskap om narrativet i kommende episoder og sesonger.
dc.description.abstractWhen the Writer Leaves the Typewriter investigates in what way and to which degree Norwegian screenwriters participate in the realization of their own scripts after finishing the writing process. The thesis investigates two fiction TV series and two fiction films to bring forward some of the trends we can find among Norwegian screenwriters. After writing about each of the four productions and the contribution of the screenwriters individually, all the productions will be compared to concretize the difference between them. It turned out to be a vast difference regarding how the writes choose to participate, and to which degree they are allowed by others. In all four productions it was clear that the screenwriter did not serve a function on set during production. Even when some of them were present, it was solely because of own enthusiasm and interest. After production was finished and the editing began, the writers would more often than not come back and contribute with dramaturgical assistance. The screenwriters behind the TV series had much greater influence in the editing room than the ones writing for film. This was because of their knowledge about the narrative in episodes and seasons yet to come.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNår forfatteren forlater skrivemaskinen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel