dc.contributor.advisor | Østgaard, Sven | |
dc.contributor.author | Strømholm, Sondre | |
dc.date.accessioned | 2022-07-08T17:21:20Z | |
dc.date.available | 2022-07-08T17:21:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104821360:46852079 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004207 | |
dc.description.abstract | Hvordan fungerer samarbeidet i Scorsese-filmen? Denne teksten bruker auteurteori for å undersøke auteurskap i filmene regissert av Martin Scorsese og diskuterer Thelma Schoonmakers mulige bidrag til dem. Til tross for deres langvarige samarbeid på over 40 år, blir alle filmene deres markedsført som "A Martin Scorsese Picture". Ved å analysere hva dette navnet egentlig betyr, argumenterer jeg for at det implisitt også refererer til henne. | |
dc.description.abstract | How is the nature of collaboration in "A Martin Scorsese Picture"? This text uses author theory to examine authorship in the movies directed by Martin Scorsese and discusses Thelma Schoonmaker’s possible contributions to them. Despite their collaboration of more than forty years, their films are presented as "A Martin Scorsese Picture". By deciphering what this name really means, I argue that it implicitly also refers to her. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Kollektivt auteurskap i Scorsese-filmen | |
dc.type | Bachelor thesis | |