Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse
dc.contributor.authorMoe, Sofie
dc.date.accessioned2022-07-07T17:22:00Z
dc.date.available2022-07-07T17:22:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:37540803
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003689
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ønsker jeg å belyse hvordan det biologiske prinsippet kan utfordre prinsippet om barnets beste. Gjennom oppgaven skal jeg bruke juridisk og psykologisk litteratur, for å undersøke hvordan det biologiske prinsippet på den ene siden kan være positivt for barnets beste og på den andre siden hvordan det biologiske prinsippet kan være negativt for barnets beste. Jeg vil gjennom oppgaven vurdere hvilke forhold ved foreldrenes omsorgsutøvelse som påvirker barnets utvikling på en negativ måte, og hvordan det kan danne et grunnlag for vedtak om omsorgsovertakelse. I saker som omhandler vurderingen av omsorgsovertakelse er omfattende. Oppgaven vil prøve å finne svar på om omsorgsovertakelse er til barnets beste med en avgrensning til de tilfellene hvor omsorgsovertakelse ikke er åpenbart, som det er i saker hvor barnet utsettes for vold eller seksuelle overgrep i hjemmet. Saker som omhandler det biologiske prinsippet medfører yrkesetiske utfordringer, og legger press på barnevernsarbeiderens kompetanse og vurderingsevne. Lovverk og psykologi preger store deler av det barnevernfaglige arbeidet. Derfor vil jeg gjennom oppgaven vise hvorfor det er viktig for barnevernsarbeidere å ha kunnskap om juridiske aspekter og vilkår, og psykologiske aspekter. Norge har de siste årene ved flere tilfeller fått barnevernssaker innklaget til Den Europeiske Menneskerettsdomstolen, og med seier for de private partene som resultat. Dette kan tyde på at det er et forbedringspotensial innenfor barnevernsutdanningen og barnevernet som yrkesfelt.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis I want to examine how the biological principle challenges the principle of the best interest of the child. Through the thesis I am going to use both legal and psychological literature, to investigate how the biological principle on one hand can be positive for the protection of the best interest of the child, and on the other hand how the biological principle can be negative for the best interest of the child. Through the thesis, I will assess which factors in the parent`s care ability that can have negative influence on the child`s development, and the parents care ability can form a basis for a decision about taking a child into care. Cases that involve the assessment of care order are often comprehensive. The thesis will try to find answers to whether care orders is in the best interest of the child, with a limitation to those cases where care order isn’t obvious, as it is in cases where the child is exposed to violence or sexual abuse in the home. Cases that is about the assessment the biological principle involves ethical challenges and puts pressure on the child welfare worker´s knowledge and judgment. Legislation and psychology characterize large parts of the child welfare services. Therefore, the thesis will try to show why it is important for child welfare workers to have knowledge of both legal and psychological aspects. Norway has in several instances had child welfare cases appealed to the European Court of Human rights. This might indicate that there is a potential for improvement within child welfare education and child welfare as a professional field.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet biologiske prinsippet, og dets betydning for hensynet til barnets beste
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel