Show simple item record

dc.contributor.advisorThrana, Hilde
dc.contributor.authorAndersen, Oda
dc.date.accessioned2022-07-07T17:21:56Z
dc.date.available2022-07-07T17:21:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:48375049
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003684
dc.description.abstractTeamet jeg fokuserer på i min bacheloroppgave er arbeid med barn som gjennom sin oppvekst, med vedvarende traumatisering og fraværende omsorg, har opplevd utviklingstraumer. Formålet med oppgaven har vært å sammenfatte allerede eksisterende forskning og kunnskap om utviklingstraumer og traumebevisst omsorg, og videre drøfte hvordan barnevernet kan hjelpe og ivareta disse barna. I henhold til dette er oppgavens problemstilling: Hvordan kan barnevernet hjelpe og ivareta barn som har opplevd utviklingstraumer under oppveksten? Metoden som er brukt for å besvare problemstillingen er litteraturstudie. Relevant teori og forskning redegjøres for i teorikapittelet og anvendes videre i drøftingen av valgt problemstilling. Drøftingskapittelet vil se nærmere på hvordan traumebevisst omsorg kan hjelpe og ivareta barn som er utviklingstraumatiserte på ulike måter. Deretter vil oppgaven belyse hvordan musikkterapi kan anvendes som behandling av barn som har som har opplevd traumatiske belastninger i oppveksten. Til slutt vil etiske hensyn ved bruk av traumebevisst omsorg bli diskutert. Gjennom drøftingen har oppgaven konkludert med at traumebevisst omsorg og musikkterapi inneholder flere verktøy og metoder som kan brukes av barnevernspedagoger for å hjelpe utviklingstraumatiserte barn. Det understrekes likevel at det er helt avgjørende at den voksne er kompetent og har evne til selvrefleksjon for at barnet skal lykkes med en positiv utvikling.
dc.description.abstractThe theme I will be focusing on in my bachelor is work with children who have experienced traumatization and lack of sufficient care over a longer period of time, and thus have development traumas. The purpose of the thesis is to shed light on and utilize existing research and knowledge about developmental trauma and trauma-conscious care. Further, focus will be on how child welfare can help and care for these children. As such the topic question of the thesis is: How can child welfare workers help and care for children who have experienced developmental trauma in early childhood? The method used for addressing the topic question is literature studies. Relevant theory and research is explained in the theory chapter and then used further in the discussion of the chosen topic question. The discussion chapter will take a closer look at how awareness of trauma conscious care can help children who are traumatized in different ways. Furthermore, the thesis will shed light on how music therapy can be utilized in the care of children who have experienced early trauma. Finally, the ethical side of using trauma conscious care will be discussed. After the discussion part the thesis will conclude that trauma conscious care and music therapy provides several tools that can be used by child welfare workers to help developmentally traumatized children. However, it is vital that the adult is competent and has the ability to self-reflect in order for the care to be helpful for the child and give a positive development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernsarbeid med utviklingstraumatiserte barn
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record