Hvordan avviksregistrering og -håndtering kan føre til forbedret kapasitetsberegning og produksjonsplanlegging
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3003611Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten tar for seg virkningene avviksregistrering har på en produksjonsbedrift. Gruppen har samarbeidet med Jankos Mekaniske Verksted, en HMLV-bedrift, og analysert og vurdert hvordan dette påvirker bedriften. Jankos har opparbeidet seg et rykte for å levere produkter av høy kvalitet, og hadde i 2021 kun 4 kundereklamasjoner. Bedriftens interne kvalitet er derimot en større utfordring, og systemet for avviksregistrering og -håndtering er ikke optimalisert, blant annet fordi det ikke registreres tid brukt på avvik. Ved bruk av historiske data og oppstartsark har gruppen laget et system for avviksregistrering som kan brukes av bedriften, frem til de finner en permanent løsning. I dette systemet simulerte gruppen registrering av 500 avvik for å vise hvordan et slikt system kan brukes, og hvilke slutninger som kan trekkes av resultatene. Videre blir det utdypet hvordan man kan bruke resultatene fra dette systemet for å etablere måltall, slik at bedriften kan gjøre løpende tilstandssjekker. Måltallene skal også brukes i PUKK-hjulet, for kontinuerlig forbedring. Bruk av visuell kommunikasjon kommer også frem som en viktig del i bruken av avviksregistrering og måltall, for å skape felles mål og forståelse gjennom hele bedriften. Gruppen legger frem forslag til hvordan Jankos kan bruke dette for å øke markedsandel og jobbe mot kontinuerlig forbedring. Til slutt ser gruppen på hvordan Jankos de neste årene kan bygge videre på gruppens forslag for å forbedre systemene rundt produksjonen og bli enda mer konkurransedyktige. This report addresses the effects registration of deviations has on a production company. The group has collaborated with Jankos Mekaniske Verksted, an HMLV company, and analyzed and assessed how this affects the company. Jankos has built up a reputation for delivering high quality products, and in 2021 had only four customer complaints. The company's internal quality, on the other hand, is a major challenge, and the system for deviation registration and handling has not been optimized, partly because time spent on deviations is not registered. Using historical data and start-up sheets, the group has created a system for deviation registration that can be used by the company until they find a permanent solution. In this system, the group simulated the registration of 500 deviations to show how such a system can be used, and what conclusions can be drawn from the results. Furthermore, it is elaborated how to use the results from this system to establish Key Performance Indicators, so that the company can do ongoing condition checks. The Key Performance Indicators will also be used in a PDCA-cycle-, for continuous improvement. The use of visual communication also emerges as an important part of the use of deviation registration and Key Performance Indicators, in order to create common goals and understanding throughout the company. The group puts forward proposals for how Jankos can use this to increase market share and work towards continuous improvement. Finally, the group looks at how Jankos can build on the group's proposals in the next few years to improve the systems around production and become even more competitive.