Klarinettens karakteristikk og bruk
Abstract
Denne oppgaven tar for seg utviklingen av klarinetten og dens bruksområder i musikken for å se på hvordan dens unike klang og karakter skiller den fra andre instrumenter. Hovedpoenget med oppgaven vil være å se på hvorvidt klarinetten og dens musikk påvirker hverandre, og å se på klarinettens allsidighet og hvordan dette videreføres til ulike sjangere og bruksområder. For å gjøre dette har utgangspunktet vært et historisk perspektiv som følger klarinettens opprinnelse og utvikling, samt å se på medfølgende repertoar og teknikker. Jeg har også sett nærmere på ulike sjangeres bruk av instrumentet for å vise klarinettens omfang og potensial.
I oppgaven har jeg også ønsket å se på hvordan klarinettens tilknytning til stemmen har påvirket dens rolle i musikken, spesielt i hvordan komponister har skrevet for instrumentet; om det er lyriske melodier, hurtige løp, eller gjerne begge deler. Det jeg har oppdaget er at musikken har påvirket klarinetten ved å fremskynde dens mekaniske utvikling, samtidig som utviklingen av instrumentet har bidratt til å forme musikken. Jeg har også kommet frem til at klarinettens karakteristikk og bruk ofte er tilknyttet dens likhet til stemmen, både klanglig og i teknikk og utførelse, og at instrumentet ofte blir brukt i ulike sjangere som en kanalisering av stemmen. This thesis deals with the development of the clarinet and its use in music to look at how its unique sound and character distinguishes it from other instruments. The main point of the thesis will be to look at whether the clarinet and its music influence each other, and to look at the clarinet’s versatility and how this is transferred to different genres and areas of use. To do this, the starting point is a historical perspective that follows the clarinet’s origins and development, as well as looking at the associated repertoire and techniques. I have also looked into different genres’ use of the instrument to show the range and potential of the clarinet.
In this thesis I also wanted to look at how the clarinet’s connection to the voice has affected its role in the music, especially how composers have written for the instrument; whether it is lyrical melodies, rapid runs, or perhaps both. What I have discovered is that the music has influenced the clarinet by accelerating the mechanical development, at the same time as the development of the instrument has contributed to shape the music. I have also come to the conclusion that the characteristics and uses of the clarinet are often related to its similarity with the voice, both in sound and in technique and execution, and that the instrument is often used in different genres as a channelling of the voice.