Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKleiberg, Ståle
dc.contributor.authorMyra, Eirik
dc.date.accessioned2022-07-07T17:19:46Z
dc.date.available2022-07-07T17:19:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112790664:65977295
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003600
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNorsk bokmål: Dette er en oppgave som tar for seg Sjostakovitsj og hans musikk under endringer gjennom tiden i forbindelse med at Stalin kom til makten, og i forbindelse med at den sosialistisk realistiske doktrinen ble innrettet som en norm i Sovjetunionen. Samtidig ser den på hva Sjostakovitsj’ sanne intensjoner med musikken kunne vært, og hvordan ulike forfattere og musikkforskere har ulike syn på hvor Sjostakovitsj stod selv. Om han var en sympatisør til Stalinregimet eller om han var en regimekritiker. Musikken jeg hovedsakelig fokuserer på i denne oppgaven er Sjostakovitsj’ Symfoni nr. 4 og Symfoni nr. 5. Jeg trekker også inn operaen Lady Macbeth fra Mtsensk og operaen Nesen på visse områder for å forstå opprinnelsen til problemene Sjostakovitsj etterhvert støtte på. Jeg ser også på hvordan den historiske konteksten var på de ulike tidene og hvordan endringene utfra dette artet seg Sovjetunionen med et fokus på de ulike kunstartene.
dc.description.abstractEnglish: This is a thesis that studies Shostakovich and his music during changes over time in connection with Stalin getting power, and in connection with the establishment of the socialist realist doctrine as a norm in the Soviet Union. At the same time, it looks at what Shostakovich’s true intentions with the music might have been, and how different writers and musicologists have different views on where Shostakovich himself stood. Whether he was a sympathizer of the Stalinist regime or whether he was a critic of the regime. The music I mainly focus on in this thesis is Shostakovich's Symphony No. 4 and Symphony No. 5. I also include the opera Lady Macbeth from Mtsensk and the opera Nesen in certain areas to understand the origins of Shostakovich's problems. I also look at how the historical context was at the different times and how the changes based on this behaved in the Soviet Union with a focus on the different arts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSjostajovitsj: Mennesket bak musikken
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel