Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWolff, Silje Aase
dc.contributor.authorEikeseth, Unni
dc.date.accessioned2022-07-07T11:14:13Z
dc.date.available2022-07-07T11:14:13Z
dc.date.created2021-03-12T10:29:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003470
dc.description.abstractElevers motivasjon for naturfag synker fra elever starter på skolen og gjennom barne- og ungdomsskolen. For norske ungdomsskoleelever er nedgangen særlig stor, og avstanden til de andre nordiske landene øker. Det er kjent at motivasjon er knyttet til en følelse av relevans, og flere studier tyder på at følelsesmessige sider av naturfaget blir forsømt i undervisning, slik som holdninger, motivasjon og interesse. Det er derfor behov for en naturfagundervisning som i større grad gir elever en opplevelse av det de lærer i naturfag er relevant for deres liv eller for samfunnet de lever i. Bærekraftig utvikling er et tema som engasjerer mange unge, og som derfor kan bidra til å gi økt relevans til naturfaget og andre fag. Det er også ett av tre tverrfaglige temaer i den nye læreplanen i norsk skole, Fagfornyelsen. Forskningen peker likevel på at det er fare for at bærekraftig utvikling blir forstått som et rent teoretisk spørsmål, uten at elever får høste konkrete erfaringer av hvordan bærekraftige liv kan leves gjennom handling. I denne studien undersøker vi skolehagens potensial for å øke motivasjon hos elever, samt egnethet som arena for utdanning for bærekraftig utvikling. Med støtte i litteraturen finner vi grunn til å tro at skolehageaktiviteter kan bidra til opplevelse av økt relevans i naturfag, samt at skolehagen kan være en egnet arena for utdanning for bærekraftig utvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.titleSkolehage som arena for meningsfylt læring og utdanning for bærekraftig utviklingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalNordic Journal of STEM Educationen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1897555
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel