dc.contributor.advisor | Anne Gjelsvik | |
dc.contributor.advisor | Sven Østgaard | |
dc.contributor.advisor | Christer Bakke Andresen | |
dc.contributor.author | Andreas Eilertsen | |
dc.date.accessioned | 2022-07-06T17:21:01Z | |
dc.date.available | 2022-07-06T17:21:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:104821360:51390540 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3003280 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I løpet av denne teksten ser vi nærmere på filmens og filmteoriens utvikling gjennom tidene, og setter disse i en afro-amerikansk sammenheng i ulike tidsepoker. Teksten går også inn for å sammenligne to filmatiske representasjoner av afro-amerikanske liv og utfordringer, laget av to afro-amerikanske filmskapere, med et nesten hundre år langt tidsspenn mellom utgivelsene. | |
dc.description.abstract | In the course of this text, we take a closer look at the development of film and film theory over time, and place these in an African-American context in different eras. The text also goes on to compare two cinematic representations of African-American lives and challenges, created by two African-American filmmakers, with a nearly hundred-year span between releases. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Mørk Media: En sammenlignende tekst av afro-amerikansk film med hundre års mellomrom | |
dc.type | Bachelor thesis | |