Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjelsvik, Anne
dc.contributor.authorBoyle, Moira Mikalsen
dc.date.accessioned2022-07-06T17:21:01Z
dc.date.available2022-07-06T17:21:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104821360:51764763
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003279
dc.description.abstractBacheloroppgave skrevet ved Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet våren 2022 av Moira Mikalsen Boyle. En analyse av den blonde, rosakledde og dumme kvinnen, innen populærkultur kjent som bimboen, og hennes ambivalente rykte innen ulike feministiske tradisjoner. Med bakgrunn i second-wave-feminisme, post-feminisme og neo-feminisme belyses de feministiske dimensjonene chick-flickens blondine besitter. Oppgaven gjør rede for bimbobegrepet, og nytter deretter en komparativ analyse av 2000-talls filmene Legally Blonde (2001) og Mean Girls(2004) for å undersøke om tropen er skadelig eller progressiv for den feministiske bevegelsen, samt hvordan ulike verk portretterer den «dumme blondinen».
dc.description.abstractBachelor’s thesis written at the Norwegian University of Science and Technology the spring of 2022 by Moira Mikalsen Boyle. An analysis of the blonde, pink-clad and dumb woman, within pop culture known as the bimbo, and her ambivalent reputation within various feminist traditions. With a background in second-wave-feminism, post-feminism and neo-feminism the feminist dimensions possessed by the chick-flicks blonde are highlighted. The thesis explains the concept of the bimbo, and further use a comparative analysis of the 2000s films Legally Blonde (2001) and Mean Girls (2004) to examine whether the trope is harmful or progressive to the feminist movement, as well as how different works portray the «stupid the blonde ».
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDum,Blond,Bimbo: En feministisk frigjøring i rosa prakt?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel