Analyse av pandemiens effekt på den inngående logistikken hos Heimdal Granitt og Betong AS
Abstract
Da covid-19 oppsto og utviklet seg til en utbredt pandemi skapte det store ringvirkninger på en global og industriell skala. Hensikten med dette prosjektet er å vurdere effekten av pandemien på import, i utvalgte tidsperioder, ved å avdekke endringer i Heimdal Granitt og Betong AS sin inngående logistikk samt vurdere implementerte tiltak.
Oppgaven baseres på virksomhetens datahistorikk, beskrivelse av standard prosedyrer og normal drift, samt annen informasjon, i tillegg til oppdateringer fra industrien. Forholdet mellom antall tonn importert fra leverandørlandene Kina og Portugal har gjennomgått store endringer og viser til forandringer i virksomhetens bestillingsvaner. Bestillingsvanene er endret som effekt av pandemiens innvirkning på leveringssikkerhet og total ledetid. Både prosesserings- og transporttid har blitt sterkt påvirket av pandemien og påvirker derav virksomhetens lagerhold og leveringstid. Faktorer som påvirker prosesseringstid er hovedsakelig produksjonskapasitet, varegruppering og prioritering. For transporttid er det containermangel, opphopning i havner, koronarestriksjoner og en mangel på havnearbeidere. Kina viser til mye ustabilitet i Periode 2 mens resterende perioder er mer forutsigbar. Transporttiden fra Qingdao til destinasjonshavn viser til en relativt stabil økning i tidsforbruk ved forflytning mens ventetiden gjennomgår drastiske svingninger. Siden tidligere samarbeid med Portugal er minimal er det avdekket store datamangler som hindrer videre vurdering av transporttid.
Heimdal Granitt og Betong AS har implementert en rekke tiltak som effekt av pandemien med varierende grad av innvirkning og derav nytte. Av den grunn vurderes tiltakene som gunstig basert på gjennomførelsens kompleksitet og resultatets virkningsgrad. When covid-19 emerged and developed into a widespread pandemic, it created major ripple effects on a global and industrial scale. The purpose of this thesis is to assess the effect of the pandemic on import, in selected time periods, by uncovering changes in Heimdal Granitt og Betong AS's inbound logistics and assessing the implemented measures.
The thesis is based on the company's data history, description of standard procedures and normal operation, as well as other information, in addition to updates from the industry.The ratio between the number of tonnes imported from the supplier countries, China and Portugal, has undergone major changes and refers to changes in the company's ordering habits. This change is an effect of the pandemic's impact on delivery security and total lead time. Both processing and transport time have been strongly affected by the pandemic and thus affect the company's warehousing and delivery time. Factors that affect processing time are mainly production capacity, product grouping and prioritization. For transport time, there is a shortage of containers, congestion in ports, coronary restrictions and a shortage of port workers. China points to a lot of instability in Period 2 while the remaining periods are more predictable. The transportation time from Qingdao to the destination port refers to a relatively stable increase in time spent on relocation while the waiting time undergoes drastic fluctuations. Since previous cooperation with Portugal is minimal, major data deficiencies have been identified and thereby prevent further assessment of transport time.
Heimdal Granitt og Betong AS has implemented a number of measures as an effect of the pandemic with varying degrees of impact and hence benefit. For this reason, the measures are considered favorable based on the complexity of the implementation and the efficiency of the result.