• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for musikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fra The Beatles til i dag

Ståland, Hans Morten
Bachelor thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3002839
Utgivelsesdato
2022
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for musikk [367]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Målet ved oppgaven var å finne ut hvordan musikkteknologiens utvikling formet låtskriving og på hvilken måte dette kunne påvirke skriveprosessen underveis og oppfattes i en ferdigstilt ide. Hva låtskriving tradisjonelt har vørt opp mot det i dag. Den går så gjennom Paul McCartneys låtskrivingsteknikker og hvordan den påvirker hans resultater. Besvarelsen gir et innblikk i hvordan jeg har jobbet med det praktiske arbeidet rundt å skrive låter med forskjellig låtskrivingsteknikker. En analyse gir svar på hva som er kjennetegn og særegenheter ved hver teknikk og den viser hvordan arbeidet har foregått med og uten hjelpemidler fra moderne teknologi. Oppsummert så brukes teknikkene til vidt forskjellige formål og sjangre, men det har hver sine gode og svake egenskaper. Alt i alt har lyd blitt mer sentralt for design og låtskrivingen mer detaljstyrt. Linjene mellom låtskriving og produsering blitt svakere.
 
The goal with the assignment was to find out how music-technology has developed and formed songwriting. In which way has this development affected the writing during and after the idea has been fully developed. This paper goes through how Paul McCartney used songwriting in the group Beatles, and how this affected his ideas at the end of the songwriting session. The assignment also goes through my personal practical songwriting. An analysis gives answers to what is the central peculiarities with both techniques with and without modern technology. Summarized these techniques gives wildly different results and work with different genres but have their own strengths and weaknesses. All in all, sound has become more central to design and songwriting, with more attention to detail. The lines between songwriting and producing has been washed out.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit