Digitalisering: På godt og vondt
Bachelor thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1399]
Abstract
Digital teknologi har under Covid-19 pandemien ført til store teknologiske endringer i samfunnet. Hensikten med utredningen har derfor vært å undersøke hvorvidt digitaliseringen har hatt en innvirkning i velferdsorganisasjonene. Utredningen har siktet seg inn på områder som Digisos og Digibarnevern som eksemplifiserer hvordan digitaliseringen kan se ut. For å kunne finne datamateriale som støtter undersøkelsen utredningen gjør, er det blitt anvendt systematiske litteratursøk. Totalt ble det funnet 11 artikler. For å oppsummere artiklene benyttet i utredningen har de fleste anvendt kvalitativ forskningsmetode. Hovedfunn i artiklene antas å være tilnærmet det samme; nødvendigheten for økt digital kompetanse. Det ble også funnet hvordan digitaliseringen av sosiale tjenester har ført til økt tilgjengelighet hos tjenesteytere i velferdsorganisasjoner. Utredningen diskuterer hvordan digital kompetanse hos både ansatte og brukere kan føre til enten økt eller minsket relasjonsarbeid. Det blir også diskutert hvorvidt digitaliseringen kan åpne for nye kommunikasjonskanaler i samfunnsarbeidet velferdsorganisasjoner gjør. Dette kan føre til at tjenesteyter føler på større tilgjengelighet, uten at de selv ønsker å være det. With the passing Covid-19 pandemic, digital technology has caused change within the society. Taken this into account, this study has investigated whether the digitalization has had any influence on Norway’s welfare organizations. In order to dissect this phenomenon further, the study has researched whether digitalization has had an impact in the field, exemplified by Digisos and DigiBarnevern. To find relevant material for the investigation, the study had applied systematic literature searches. Through the applied method, the study will compromise a revolving around a total of eleven articles. In summation, a majority of the articles had applied a qualitative research approach. In addition to this, it was also found that a complication with the digitalization of social services was due to the digital competence of both the user and the service provider. Moreover, research has compiled an unprecedented availability that the service providers now must deal with.