Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaagensen, Cecilie
dc.contributor.authorGjerde, Linn Breivik
dc.date.accessioned2022-07-02T17:21:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104597217:64469077
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002437
dc.description.abstractSammendrag Denne masteravhandlingen tar for seg temaet selvfølelse. Den undersøker hvordan to 3. klasse-lærere, Mari og Line, opplever og erfarer det å bruke drama som estetisk læringsprosess for å jobbe med temaet selvfølelse. Temaet ble valgt etter samtale med lærerne om hva de så at elevene deres hadde behov for når det kom til det tverrfaglige temaet livsmestring. Forskningsdesignet er kvalitativ aksjonsforskning, hvor aksjonen er en workshop gjennomført med lærerne og flere av deres kollegaer. Lærerne skal så gjennomføre det dramapedagogiske opplegget de lærer i workshopen med sine elever. Empiri som presenteres er samlet inn ved intervju og spørreskjema. Som teoretisk grunnlag for temaet selvfølelse bruker jeg i hovedsak psykologen Guro Øiestad. Innen drama som metode i klasserommet benytter jeg meg av en av pionerene innen dramapedagogikk, Dorothy Heathcote, og hennes tanke om å “lære gjennom drama”. Vygotskys teorier om lek og fantasi som essensielt for læring, blir brukt for å diskutere det dramapedagogiske opplegget knyttet til selvfølelse og livsmestring. Fokuset for oppgaven er lærerens erfaring av drama som metode for å styrke elevene selvfølelse. Analysepunkter er: 1. Selvfølelse, 2. Mestring, 3. Lære gjennom drama, 4. Lærerens forhold og grenser, 5. Learning by doing - en kritisk erfaring. Gjennom refleksive etyder tar jeg som forsker et steg tilbake og reflekterer kritisk over noen utvalgte områder, som gjør seg gjeldende i analysen. Funnene i prosjektet viser til et behov for verktøy innen livsmestring. Drama, som fremmer et nytt kunnskapssyn, kan være en arbeidsmetode for å styrke selvfølelse hos elevene. Avslutningsvis oppsummeres relevante funn og det pekes mot en vei videre.
dc.description.abstractAbstract This master thesis focuses on the theme of self-esteem. The research examines how two 3rd grade teachers in elementary school, Mari and Line, experience using drama as an aesthetic learning process to work with the theme of self-esteem. This theme was chosen after a conversation with the teachers about their observation of what their pupils need when it comes to the interdisciplinary subject life skills. The research design is qualitative action research, where the action is a workshop held with the teachers and some of their colleagues. The teachers then carry out the drama pedagogical program they learn in the workshop with their pupils. The empirics presented are collected through interviews and a questionnaire. The psychologist Guro Øiestad is used as the main theoretical foundation for the theme of self-esteem. When it comes to drama as a method in the classroom, I use one of the pioneers in drama pedagogy, Dorothy Heathcote, and her thoughts on “learning through drama”. Vygotsky's theories on play and fantasy being essential for all learning, is used to discuss the drama pedagogical program tied to self-esteem and life skills. The thesis focuses on the two teachers' experience of drama as a method to strengthen the pupils' self-esteem. The analytical points are: 1. Self-esteem, 2. Mastery, 3. Learning through drama, 4. The teachers conditions and threshold, 5. Learning by doing - a critical experience. Through reflexive études I, the researcher, take a step back and critically reflect on some chosen topics that are made clear in the analysis. The findings in this project shows a need for teaching tools when it comes to the subject of life skills. Drama, promoting a new view of knowledge, can be a method to strengthen the pupils self - esteem. Finally, relevant findings are summarized and a way forward is pointed out.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLivsmestring: Styrke selvfølelsen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel