Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruun, Ellen Foyn
dc.contributor.authorAbbedissen, Trine
dc.date.accessioned2022-07-02T17:21:42Z
dc.date.available2022-07-02T17:21:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104597501:64156637
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002436
dc.description.abstract
dc.description.abstractStudien undersøker hvordan drama- og teaterarbeid i skolen kan ha god nytte av empatisk kommunikasjon for å gi elever på 5. trinn empatisk handlingskompetanse, og hvordan dramaarbeid i seg selv er arbeid med empati. Dette fordi vi i drama- og teaterarbeid søker forståelse for rollefiguren eller noe annet utenfor oss selv, og gjennom det kan lære å akseptere andres forestillinger, følelser og fiksjoner. Problemstillingen er: Hvordan kan empatisk kommunikasjon forsterke dramaarbeidet og bidra til øket empatiske kompetanse hos elever i 5. klasse? Studien ble utført på lærerens egen, nye 5. klasse i to timers økter, hver fredag i seks uker, høsten 2021. I studien ble det testet ulike dramametoder med en progresjon for rekkefølgen i designet av workshopene. Først trygghetsleker og oppvarming, før en fordypelse med å skrive en egen personlige fortelling, dukkespill, små rollespill og en forenklet form for forumspill. For å lære om empati og gi elevene empatisk handlingskompetanse innebærer det faglig empati fra læreren, og valg av dramametoder som gir elevene erfaringer og refleksjoner som kan bidra til deres empatiske handlingskompetanse. Empatisk kommunikasjon mellom elevene, og mellom lærer og elev var i fokus. Elevenes kontekst og psykososiale utvikling ble tatt med som faktorer i designet av det praktiske forskningsprosjektet. Prosjektet ble gjennomført i norsktimer, og for elevene var dette deres første møte med dramaarbeid.
dc.description.abstractThe study investigates how drama and theatre work in primary school education can benefit from empathetic communication to give students in 5th grade empathetic skills, and how the drama work itself is work with empathy because in drama and theatre work, we seek an understanding for the character, role or something outside ourselves and whit his we can learn to accept actions, feelings and opinions of others. The study was conducted in the teacher's own new 5th grade in 2hours sessions, every Friday for 6 weeks, autumn 2021. In the study, various methods were tested with a progression over the weeks. First, warm-up games for establishing trust, then deepening the process for the pupils by asking them to write their own personal stories that were developed into puppet theatre, small role-playing games, and a simplified form of forum theatre. To teach empathy and stimulate the pupils’ empathetic competence, the teacher needs to be capable of showing their own professional empathy. By this, the drama methods chosen may contribute to the pupils’ experiences and reflections as intended leading to their awareness of empathetic competence. Empathetic communication between the pupils, and between teacher and pupil, was in focus during the project. The pupils' context and psychosocial development were included as factors when planning and conducting the practical research project. The project was carried out during a Norwegian class Friday afternoon, and for the pupils it was their first encounter with drama.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDrama som læringsform for empati
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel