Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHanem, Guri Ellen
dc.contributor.authorGrini, Hågen Viken
dc.date.accessioned2022-07-02T17:21:32Z
dc.date.available2022-07-02T17:21:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104603468:64185485
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002426
dc.description.abstractNRK har et samfunnsoppdrag de skal oppfylle, men de bruker også antall klikk på sosiale medier for å avgjøre hvilke nyhetssaker de skal publisere. Lar dette seg kombinere på en god måte? Ved å benytte data som visningstall og engasjement på en plattform som Instagram får man en indikasjon på hva som er mer og mindre populært. Denne studien utforsker hva statistikk som visningstall og engasjement betyr, og peker på problematiske aspekter ved å benytte seg av denne typen statistikk. Gjennom en tre uker lang praksisperiode hos NRK har jeg observert hvordan redaksjonen for @nrknyheter på Instagram jobber, med et fokus på hvordan statistikk benyttes til å vurdere de publiserte sakene. Ved deltakelse i redaksjonsmøter, møter med enkeltpersoner i redaksjonen og øvrige samtaler med redaksjonsmedlemmer kommer det fram at redaksjonens mål er å hjelpe den unge norske befolkningen med å forstå de store linjene om hva som skjer i verden og være oppdatert på de viktigste nyhetssakene. Selv om dette er redaksjonens mål, bruker de også statistikk til å måle hvor mange som ser og engasjerer seg i innleggene, og statistikken er også med på å påvirke morgendagens nyheter. Denne studien diskuterer hvorvidt @nrkhyheter setter dagsorden basert på Instagram-kontoens mål, NRKs oppdrag og ansvar, visjoner, verdier og strategier, eller om det er visningstallet og engasjementet som tillegger mest vekt. Resultatene i denne studien indikerer at visningstall og engasjement er avgjørende for redaksjonen.
dc.description.abstractNRK has a social mission they must fulfill, but they also use the number of clicks on social media to decide what news stories to publish. Can this be combined in a good way? By using viewings and engagement on a platform like Instagram, they get an indication on what is more and less popular. This study explore what statistics like viewings and engagement mean and the problematic aspect with using this type of statistics. Through a three week long internship at NRK I have observed how the editorials of the Instagram account @nrknyheter work, with a focus on how statistics are used to assess the published news stories. By participating in editorial meetings, meetings with individuals from the editorial staff and other conversations with editorial members it is clear that the Instagram-accounts goal is to help young Norwegians understand the broad lines about what is happening in the world and be updated on the most important news stories. Even though this is the editorial staff’s goal, they also use statistics to measure how many who sees and engages with their posts and this statistics also affect tomorrows news stories. This study discuss whether @nrknyheter set their agenda based on the Instagram-accounts goal, NRKs mission and responsibility, visions, values and strategies or on whether the statistics show a high or low number of viewings and engagement. The results in this study indicates that viewings and engagement is decisive to the editorial staff.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan setter NRK dagsorden på Instagram?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel