Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Kåre
dc.contributor.authorSørfjord, Simone
dc.contributor.authorHelander, Martine Schirmer
dc.date.accessioned2022-07-02T17:20:46Z
dc.date.available2022-07-02T17:20:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:112090681:112853697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002392
dc.description.abstractOppgavens overordnede tema er hvordan studenter har håndtert pandemien, både med hensyn på psykisk helse og økonomi, og konsekvensene av dette for samfunnsøkonomien. Vi har derfor valgt å fokusere på nedstengingen, ettersom den har skapt store konsekvenser for mange studenter. Dermed har vi utformet problemstillingen slik: “Hvordan blir de samfunnsøkonomiske konsekvensene på lang sikt ved at studenter blir påvirket av nedstengingen som følge av covid-19 pandemien?”. Oppgaven fokuserer i hovedsak på Studentenes helse- og trivselsundersøkelse fra 2018 og 2021. Som viktig bakgrunnsinformasjon presenterer oppgaven en IS-PK-modell med renteregel for en lukket økonomi, hvor BNP bestemmes av etterspørselen. Videre fokuserer oppgaven i stor grad på studenters økonomi, psykisk helse og trivsel, under covid-19 pandemien. Det er utfordrende å konkludere med sikkerhet hvilken påvirkning pandemien har på sikt, likevel har oppgaven fremlagt en rekke argumenter som tilsier at det vil bli en høyere samfunnsøkonomisk kostnad på sikt ved at studentene har blitt påvirket, både med hensyn på økonomi og at det sosiale ikke har vært tilstrekkelig.
dc.description.abstractThe overall theme of the thesis is how students have handled the pandemic, both in terms of mental health and finances, and the consequences of this for the national economy. Therefore, we have chosen to focus on the lockdown, as it has created major consequences for many students. Thus, we have formulated the research question as follows: "How are the socio-economic consequences in the long term formed as a consequence of students being affected by the lockdown as a result of the covid-19 pandemic?". The thesis focuses mainly on the survey "Studentenes helse- og trivselsundersøkelse" from 2018 and 2021. As important background information, the thesis presents an IS-PK model with interest rate for a closed economy, where GDP is determined by demand. Furthermore, the thesis focuses largely on students' finances, mental health and well-being, during the covid-19 pandemic. To conclude with certainty what impact the pandemic will have in the long run is challenging, yet the thesis presents a number of arguments that indicate that there will be a higher socio-economic cost in the long run as a consequence of the students being affected by the lockdown.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan blir de samfunnsøkonomiske konsekvensene på lang sikt ved at studenter blir påvirket av nedstengingen som følge av covid-19 pandemien?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel