• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for energi og prosessteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opportunities and challenges related to a hydrogen-electric fishing vessel

Høyem, Christine; Malmei, Hannah; Øvreeide, Anette G.
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:110285048:113594520.pdf (15.40Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3002195
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for energi og prosessteknikk [3335]
Abstract
Norge er et land med et sterkt forhold til kysten og dens ressurser. Fiskeindustrien bidrar til

inntekt både for mange nordmenn og Norge som land. De fleste fiskefartøy i Norge har i dag

dieselfremdrift. På grunn av global oppvarming, luftforurensning og forsuring, må industrien ta

grep og redusere utslipp. ZeroKyst-prosjektet ønsker å avkarbonisere sjømatnæringen gjennom en

overgang til hydrogenelektrisk fremdrift, samt å demonstrere løsninger for mobil energiforsyning

i Lofoten i tillegg til andre delprosjekter. Zerokyst-prosjektet er et forskningssamarbeid mellom

industri, interesseorganisasjoner og kommuner, med Selfa Arctic AS som prosjektleder.

Det er mange tekniske og økonomiske utfordringer ved å introdusere ny teknologi. En stor utfordring er at teknologien skal kunne tilby de samme egenskapene som tradisjonell teknologi, i

tillegg til ˚a være utslippsfri. Hydrogenfremdrift er en umoden teknologi sammenlignet med diesel

i maritim sektor. Derfor er regelverket fortsatt under utvikling for optimale hydrogenløsninger.

Driftskostnadene for det hydrogenelektriske fiskefartøyet inkluderer hydrogenbunkring og lading

av batteriet. For dieselfartøy inkluderer det kun bunkring av diesel, og med hybrid farttøy må

lading av batteri også tas i betraktning.

Oppgaven tar sikte på å undersøke hvor konkurransedyktig et hydrogenelektrisk fiskefartøy er,

sammenlignet med tradisjonell teknologi. En kombinasjon av simulering, kostnadsberegning og

litteraturstudie brukes til vurdere dette. Simuleringene er utført i en modell i Simulink av MATLAB. Resultatene fra simuleringene ble brukt til å forstå energiforbruket til det hydrogenelektriske

fiskefartøyet i løpet av fire forskjellige antatte 12-timers driftsprofiler. Kostnadsberegningene viste

at per i dag, når fiskerne får dieselkompensasjon er ikke dette konkurransedyktig prismessig. Derimot, i fremtiden vil kompensasjonen sannsynligvis bli fjernet, noe som kan gjøre det lønnsomt å

bruke nullutslippsfartøy. Rekkevidden er kortere med et nullutslippsfartøy, og dette kan være tilfredsstillende for noen fiskere. Som sikkerhet vil fartøyet ha en dieselgenerator installert. Fartøyet

vil gi et arbeidsmiljø med mindre støy, gitt at det kjører på nullutslippsfremdriftssystemet, og ikke

generatoren. ZeroKyst-prosjektet utvikler et fiskefartøy med potensial for lavere driftskostnader

og utslipp, men det er viktig at løsningen møter fiskerens behov med tanke på rekkevidde.
 
Norway is a country with a strong relation to the coast and its resources. The fishing industry

contributes as income for both many Norwegians and Norway as a country. Most fishing vessels

in Norway today run on a diesel propulsion system. Due to the global warming, air pollution and

acidification, the industry needs to reduce its emissions. The ZeroKyst project want to decarbonize

the seafood industry through a transition to hydrogen-electric propulsion, to demonstrate solutions

for mobile energy supply in Lofoten in addition to other sub-projects. The Zerokyst project is a

research collaboration between industry, interest groups and municipalities, with Selfa Arctic AS

as project manager.

There are many technical and financial challenges which introducing new technology. A major

challenge is that the technology must be able to offer the same properties as traditional technology,

and still be emission-free. Hydrogen propulsion is a immature technology compared to diesel, in

the marine sector. Therefore the regulations are still in development for the optimal hydrogen

solutions for vessels. The operating costs for the hydrogen-electric fishing vessel includes bunkering

of hydrogen and charging of the battery. For diesel vessels, it only includes the bunkering of diesel,

and with hybrids, charging of battery must also be taken into account.

The thesis aims to investigate how competitive is a hydrogen-electric fishing vessel, compared to

traditional technology. A combination of simulation, cost calculation and literature study is used

to consider this. The simulations is performed in a model in Simulink by MATLAB. The results

from the simulations was used to understand the energy consumption of a hydrogen-electric fishing

vessel during four different 12-hour operating profile. The cost calculations demonstrated that as

of today, when the fishers get diesel compensation, this is not competitive price-wise. However,

in the future the compensation is likely to be removed, which can make it profitable to use the

zero-emission vessel. The range is shorter with a zero-emission vessel, and this might be satisfying

for some fishers. The vessel will have a diesel generator installed. The vessel will also provide a

working environment with less noise, given that it runs on the zero-emission propulsion system,

and not the generator. In conclusion, the ZeroKyst project will develop a fishing vessel with the

potential for lower operating costs and emissions. However, it is important that the solution meets

the fisher’s need in terms of range.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit