Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAaltonen, Heli.
dc.contributor.authorWærum, Emilie.
dc.date.accessioned2022-07-01T17:20:57Z
dc.date.available2022-07-01T17:20:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:104598231:48409303
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002191
dc.description.abstractBacheloroppgaven tar for seg politisk performance kunst i Russland, med fokus på performance gruppene Pussy Riot og Party of the Dead. Problemstillingen min er hvilke strategier i performance kunst bruker gruppene Pussy Riot og Party of the Dead for å kritisere Russlands president Vladimir Putin? For å besvare oppgaven gjorde jeg først rede for FNs menneskerettigheter og brudd på menneskerettigheter i Russland under Putins regime- da begge kunstnergruppene kritiserer dette. For å kunne analysere verket Punk Prayer av Pussy Riot og verket Nine Stages of the Decomposition of the Leader definerte jeg videre fagbegrepet politisk performance kunst ved hjelp av teori av RoseLee Goldberg og teori av Andrea Pagnes. Deretter presenterte jeg bakgrunnsinformasjon om performance gruppene. I analysedelen analyserte jeg verkene Punk Prayer og Nine Stages of the Decomposition of the Leader og sammenlignet gruppenes verk. Videre drøftet jeg politisk performance kunst sin fremtid i Russland og mine kilders troverdighet. I konklusjonen konkluderte jeg med At Pussy Riot og Party of the Dead benytter svært forskjellige performance strategier for å kritisere Putin. I Punk Prayer var Pussy Riots strategi og kombinere virkemidler fra punk og kristendommen, sang, musikk, direkte tekst og fargerike kostymer. Strategien til Party of the Dead var derimot å kombinere parodi, billedkunst og necro estestikk. Jeg konkluderte også med at jeg er beskymret for politisk performance kunst sin fremtid i Russland, da flere kunstnere rømmer landet på grunn av krig, sensur og straff- men at man ikke skal undervurdere kunstnerne som er igjen.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is about political performance art in Russia, with a focus on the performance groups Pussy Riot and Party of the Dead. My research question was “what strategies in performance art do the groups Pussy Riot and Party of the Dead use to criticize the Russian President Vladimir Putin?” To answer the question, I first described the UN's human rights, and human rights violations in Russia under Putin's regime - as both groups of artists criticize this. In order to analyze the work Punk Prayer by Pussy Riot and the work Nine Stages of the Decomposition of the Leader, I further defined the technical term political performance art, using theory by RoseLee Goldberg and theory by Andrea Pagnes. Then I presented background information about the performance groups. In the analysis section, I analyzed the works Punk Prayer and Nine Stages of the Decomposition of the Leader and compared the groups' works. Furthermore, I discussed the future of political performance art in Russia, and the credibility of my sources. In my conclusion, I concluded that Pussy Riot and the Party of the Dead use very different performance strategies to criticize Putin. In Punk Prayer, Pussy Riot's strategy was to combine means from punk and Christianity, song, music, usage of direct lyrics and colorful costumes. The strategy of Party of the Dead, however, was to combine parody, visual art and necro aesthetics. I also concluded that I am concerned about the future of political performance art in Russia, as more artists are fleeing the country due to war, censorship and punishment - but that one should not underestimate the artists who are left.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePolitisk performance kunst i post-sovjet Russland
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel