Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrytbakk, Anne
dc.contributor.authorArnesen, Leonora Opstad
dc.date.accessioned2022-06-29T17:19:55Z
dc.date.available2022-06-29T17:19:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:48429971
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001610
dc.description.abstractBacheloroppgaven bygger på følgende problemstilling: «Er ungdommer på barnevernsinstitusjon mer utsatt for nettovergrep, og hvilke muligheter og begrensninger har institusjonen i lys av rettighetsforskriften?» Nettrelaterte overgrep er et økende problem, som vokser i takt med den teknologiske utviklingen. Det er en kompleks utfordring, med høye mørketall, mange gråsoner og flere etiske utfordringer. Oppgaven er basert på faglitteratur og sentrale rapporter hvor direkte sitater fra ungdommer som er utsatt for nettovergrep, blir presentert. Hensikten med oppgaven er å bli opplyst om problematikken, få kunnskap om omfanget, samt bli bevisst hva som kjennetegner barn og unge som bli utsatt for nettovergrep. Oppgaven stiller spørsmål om ungdommer på institusjon er mer utsatt for nettovergrep enn andre. Oppgaven kommer fram til at ungdommer som bor på institusjon, ofte er dårlig integrerte og har derfor større forutsetninger for å bli utsatt for nettovergrep. Likevel kan nettovergrep skje hvem-, hvor-, og når som helst, da man i kraft av sin alder er et mulig potensielt offer. Videre stiller oppgaven spørsmål om hvilke muligheter og begrensninger barnevernsinstitusjoner har, knyttet til nettovergrep, i lys av rettighetsforskriften. Her blir det stilt kritiske spørsmål til ordlyden i relevante paragrafer, da miljøterapeuter opplever handlingsrommet ulikt. Videre blir det stilt spørsmål om rettighetsforskriften er for lite oppdatert ut ifra dagens digitale utvikling. Det blir blant annet foreslått å se på elektroniske kommunikasjonsmidler som mulig farlige gjenstander. Til slutt blir det presentert to etiske utfordringer barnevernsinstitusjoner stadig står ovenfor.
dc.description.abstractThis thesis is based on the following question: "Are teenagers in child welfare institutions more exposed to online sexual abuse, and what opportunities and limitations does the institution have through the rights regulations?" Online sexual abuse is a growing problem, which correlates to rapid developments in developments and the use of social media. Online sexual abuse is a complicated issue, with a lot of unknown and unregistered cases, high dark figures, many grey areas, and several ethical challenges. This thesis is based on professional literature and key reports, which presents direct quotes from teenagers who have been exposed to online sexual abuse. The purpose of this thesis is to be informed about this issue, gain knowledge about the scope of the matter, and learn what characterizes children and teenagers who are exposed to online sexual abuse. The thesis asks whether teenagers in institutions are more exposed to online sexual abuse than others. The thesis concludes that teenagers who live in institutions are often poorly integrated and therefore have a greater chance of being exposed to online sexual abuse. Nevertheless, online sexual abuse can happen to anyone, anywhere, and at any time, as by virtue of your age you are a possible victim. Furthermore, the thesis raises questions about what opportunities and limitations child welfare institutions have, related to online sexual abuse, considering the rights regulations. Here, critical questions are asked about the wording of relevant paragraphs, as environmental therapists experience their role and room to maneuver differently. Furthermore, it is questioned whether the children’s rights regulations are now current and updated enough based on current digital development. Among other things, it is proposed to look at use of digital means of communication as potentially dangerous. Finally, two ethical challenges facing child welfare institutions are presented.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNettovergrep, rettighetsforskriften og ungdommer på barnevernsinstitusjon
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel