Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorneman, Kristin
dc.contributor.authorKulstadvik, Lone
dc.date.accessioned2022-06-26T17:19:33Z
dc.date.available2022-06-26T17:19:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:48525398
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000924
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne bacheloroppgaven er samvær mellom foreldre og barn som bor under offentlig omsorg. Bacheloroppgaven bygger på problemstillingen: «er det til barnets beste å ha samvær med omsorgsperson etter omsorgsovertakelse? Barn som lever under offentlig omsorg, har en grunnleggende rettighet til å ha samvær og kontakt med sine foreldre. Dette er en gjensidig rettighet, noe som betyr at også foreldre har rett til å ha samvær med sine barn etter omsorgsovertakelse. Samvær etter omsorgsovertakelse er også viktig for eventuell tilbakeføring til foreldre. I oppgaven blir det belyst utfordringer som kan oppstå i forbindelse med samvær og ivaretakelse av barnets beste. Metoden som er benyttet for å besvare oppgaven er litteraturstudie. Oppgaven diskuterer hvordan samvær kan være utviklingsstøttende for barnet, men også hvordan samvær kan hindre eller utfordre barnets utvikling. Studien viser til at de fleste barn ønsker samvær med sine foreldre etter omsorgsovertakelse. Videre i besvarelsen vises det til kritikk det norske barnevernet har fått fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i forbindelse med fastsettelse av samværsomfang og hvordan dette kan påvirke retten til familieliv. Vurderingen om barnets beste viser seg å være kompleks og utfordrende. Det finnes ikke et enkelt svar på om samvær er til det beste for barnet eller ikke. Det er ofte individuelle forhold som har betydning. Dette viser til at det er viktig at barnevernspedagogen har en god, grundig og faglig vurdering av barnet i sitt oppfølgende arbeid.
dc.description.abstractAbstract The topic of this bachelor thesis is about visitiation rights between parents and children living under public care. The bachelor thesis following issue is: ” is it for the childs best to have visitation with their parentes after care order?” Children living under transfer of care, has fundamental rights to have contact and vistions with their parents. This is a mutually right, that also means that parente has the right for visitations with their childrens after care order. Visitations between children and parents are importante for a future return. In this assignment, the challenges that may arise inn connection with visitiation rights and safekeeping about the best interes of the child highligted. The metode just in this bacheor thesis is literature study. In the assigment discusses how visitation rights can be develomentally supportive for the child, but also how visitiations can prevent or challenge the childs developement. The studie shows that most children wants to have visitiations with their parentes after care order. Furthermore, in the assigment reference is made to criticism thet the norwegian child welfere has received in The european humanrighstcourt in connection with the determination of how visitation affects the right til familylife. The assessment of the childs best interests proven to be complex and challenging. There is no simple answer to whether visitation rights are in the best interests of the child. It is often individual factors that matter. it points out that it is important that the sosial worker has a good, thorough and professional assessment of the child in her/his follow-up work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamvær... alltid til barnets beste?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel