• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mulige konsekvenser av tvangsbruk i barne- og ungdomspsykiatrien

Dahlin, Aleksander Tothammer
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3000754
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [1441]
Description
Full text not available
Abstract
Temaet denne oppgaven skal ta for seg er tvangsbruk i barne- og ungdomspsykiatrien, og

skal gå mer spesifikt inn på konsekvensene av tvangsbruk. Dette er ett litteraturstudie der

informasjon blir hentet fra en rekke ulike artikler og bøker. Bakgrunn for valg av tema er

forfatterens egen erfaring med arbeid som miljøterapeut i BUP. Det blir først undersøkt større

teoretiske temaer, deriblant resiliens, tvang og traumer. Dette blir deretter diskutert opp mot

empiriske studier som sier noe om omfang av tvangsbruk i BUP. Konsekvensene av tvang ser

ut til å være et resultat av flere ulike eksterne og interne faktorer, og varierer fra sak til sak og

pasient til pasient. Det viser seg å være vanskelig å peke på en-til-en årsaks-virknings

forhold, og dermed vanskelig å bekrefte spesifikke utfall som konsekvensene av tvangsbruk.

Mulige konsekvenser blir utforsket, der PTSD, komorbide tilstander, og skjevutvikling virker

som mulige utfall. Svakheter ved oppgaven og behov for videre forskning blir diskutert.
 
The theme of this assingsment is the use of coercion in child- and youth psychiatry, and will

more specifically focus on the consequences of coercion. This is a systemic literature study

where information is gathered from a variety of different scholarly articles and books. The

background for the choice of the theme of this study is the authors own experience in

working in child- and youth psychiatry. First, larger theoretical themes will be explored,

among them being resilience, coercion and trauma. This is discussed in light of empirical

studies which explains the magnitude of coercion used in child- and youth psychiatry. The

consequences of coercion seems to be a result of different external and internal factors, which

varies on a case-by-case and patient-by-patient basis. It’s difficult to point to a one-to-one

cause-causation relationship, and thus it is difficult to identify clear and specific

consequences of coercion with certainty. Possible consequences are explored, with PTSD, comorbid conditions and maldevelopment seeming to be possible outcomes. Weaknesses in the

assignment and the need for further research is discussed.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit