dc.contributor.advisor | Lacono, Roberto | |
dc.contributor.author | Sägesser, Odette Bintu | |
dc.date.accessioned | 2022-06-24T17:21:13Z | |
dc.date.available | 2022-06-24T17:21:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:111265159:46865690 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3000748 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven utforsker hvilke påvirkninger digitalisering i Norge har for innvandreres mulighet til å integrere seg i det norske samfunnet. Oppgaven er basert på litteraturstudier for å belyse problemstillingen og jeg tar i bruk den kulturelle maktteorien av den franske sosiologen og antropologen Pierre Bourdieu (1994) for å diskutere hvordan tilgang til kulturell makt i form av digitale ferdigheter kan påvirke innvandrere både positivt og negativt.
Ved hjelp av den kulturelle maktteorien og andre forskningsartikler diskuterer denne oppgaven at det eksisterer en klar sammenheng mellom digitalisering og integrering av innvandrere i Norge. Funnene tyder på at digital kompetanse er en grunnleggende kompetanse alle innbyggerne må ha for å øke ansettbarhet og selvstendighet i det moderne og digitaliserte norske samfunnet. For å fremme integreringen av innvandrere med lav digital kompetanse er det viktig å formidle kunnskap om digitalisering på voksenopplæringsskole. Imidlertid, viser denne oppgaven at det er uklart i flere norske kommuner hvem som har ansvaret for læreplanen innenfor digital kompetanse. Oppgaven viser også at personer med innvandrerbakgrunn bruker digitale plattformer for å lære seg et fremmedspråk, i tillegg til å holde kontakt med sitt familienettverk i hjemlandet. Unikt med denne oppgaven er at den bidrar til diskusjonen om digitalisering i sosialt arbeid, og det er relativt lite forskning på sammenhengen mellom digitalisering og integrering av innvandrere med lav digital kompetanse, ettersom det meste av forskningen setter søkelys på digitaliseringens effektivitet og produktivitet. | |
dc.description.abstract | In this thesis, I explore what effects digitalisation in Norway has on immigrants’ ability to integrate
into the Norwegian society. The thesis is based on a literature review to shed light on my research
question, and I also use the Theory of Capital of the French sociologist and anthropologist Pierre
Bourdieu (1994) to discuss how access to cultural capital in the form of digital skills can affect the
integration of immigrants into Norwegian society, both positively and negatively. Through this theory
and other relevant literature my findings indicate that there is a clear connection between
digitalization and integration of immigrants in Norway. Since digital skills seem to be a key valuable
competence citizens must have in digitalized countries like Norway to increase their chance of
employability and independence. Findings suggest that to improve the integration of immigrants from
countries with low digitalisation there is a need for training. However, the analysis in this thesis also
shows that it is unclear who is responsible for teaching immigrants in Norway digital skills. I also
discuss how people with an immigrant background use different digital platforms to learn a foreign
language in addition to keeping in touch with their families in the home country. Unique with this
work is the study of the relationship between digitalisation and integration of immigrants with low
digital competency since most research focuses on digitalisation and productivity. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Digitalisering
-Integrering av innvandrere med lav kompetanse i det norske moderne samfunnet. | |
dc.type | Bachelor thesis | |