Show simple item record

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorGudbrandsen, Veronica
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:57Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:46746675
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000730
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven har som hensikt å drøfte hvilke dilemmaer miljøterapeutisk innsats i skolen kan bringe med seg. Psykisk helse legges til grunn som et viktig fundament for hvordan elever klarer seg, både faglig og sosialt, i den videregående skolen. Det kommer stadig frem hvor viktig bidragsyter skolen og herunder skolemiljøet er for psykososiale og psykosomatiske plager. Skolen vil dermed ha et visst ansvar for å forebygge dette. Helsefremming trekkes frem som en avgjørende tilnærming for å styrke elevenes psykiske helse, og jeg vil i så måte implementere det salutogene perspektivet i drøftingen. Oppgaven fokuserer spesifikt på de risikoutsatte elevene, og hvordan den miljøterapeutiske innsatsen kan bidra til helsefremming, og videre en styrket psykisk helse for disse elevene. Oppgaven har som mål å synliggjøre muligheter og utfordringer ved å ta i bruk miljøterapi i skolen, og samtidig hva som skal til for at en slik tilnærming innehar gode forutsetninger for og lykkes med arbeidet.
dc.description.abstractThis thesis aims to discuss what dilemmas milieu therapeutic effort in the school system may bring. Students’ mental health is fundamental to how they manage, both academically and socially in high school. It is known that schools and the school environment are considered an important contributor to psychosocial and psychosomatic issues. As a consequence of these issues schools will have to take a certain responsibility regarding implementation of preventive measures. The thesis emphasizes health promotion as an essential approach to strengthen students’ mental health. Based on this the salutogen perspective will be implemented into the discussion. The thesis focuses specifically on the at-risk youth, and how the milieu therapeutic effort will give the possibility for health promotion and so on strengthen the mental health for the specific group. The thesis aims to highlight possibilities and challenges associated with milieu therapy in high school, and further what needs to be done for the mentioned approach to possess favorable conditions wich may lead to successful work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMiljøterapeutisk innsats i skolesystemet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record