Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThrana, Hilde
dc.contributor.authorMoen, June
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:56Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:48481249
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000729
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractJeg har gjennom denne bacheloren tatt for meg temaet resiliens, og belyst hvordan barnevernet kan bidra til utvikling av resiliens, gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan resiliens utvikles hos barn innenfor barnevernet? Resiliens forklares gjennom de risiko- og beskyttelsesfaktorene som finnes ved, og rundt barnet. Det handler om at en skal kunne styrke barnets ressurser, ikke bare de iboende ressursene, men de ressursene barnet har rundt seg. Det er tatt utgangspunkt i barns ulike tilknytningsstiler, og gjensidige påvirkning med miljøet, for en bredere forståelse av hvordan en skal kunne ta tak i, og endre eller styrke ressursene ved barnet. Funn fra tidligere forskning viser at selvtillit, en trygg voksen innenfor eller utenfor familien, venner, skole eller andre interesser er beskyttende faktorer, som har positiv effekt for barnets utvikling. Det vil si at dersom barnet har flere beskyttende faktorer rundt seg, vil barnet lettere kunne utvikle resiliens. Barnevernet skal styrke barnets, og familiens allerede eksisterende ressurser, men kan gjennom ulike tiltak eller metoder styrke eller skape nye ressurser som er resiliensfremmende. Det er i denne oppgaven tatt utgangspunkt i metodene familieråd, multisystemisk terapi (MST) og trygghetssirkelen (COS), og hvordan disse metodene kan bidra til utviklingen av resiliens. Resiliens vil avhenge av barnets egenskaper, samt hvilket utviklingsmiljø det tar del i. Det vil si at beskyttelsesfaktorer ikke nødvendigvis vil være de samme for alle barn, men at hvorvidt en faktor er beskyttende vil være individuelt. Det krever at en ser det enkelte individ, men samtidig som en del av en større helhet.
dc.description.abstractThrough this bachelor, I have addressed the topic of resilience, and highlighted how child welfare can contribute to the development of resilience, through the following issue: How can resilience be developed in children within child welfare? Resilience is explained through the risk- and protection factors found in, and around the child. It’s about strengthening the child’s resources, not only the inherent ones, but also the resources around the child. It’s based on children’s different attachment styles, and their mutual influence with the environment, for a broader understanding of how to address, and change or strengthen the resources of the child. Findings from previous research show that self-confidence, a safe adult within or outside the family, friends, school, or other interests of the child are protective factors, which have a positive effect on the child’s development. This means that if the child has several protective factors around itself, the child will be able to develop resilience more easily. The child welfare service shall strengthen the child’s, and the family’s already existing resources, and may through various measures or methods strengthen or create new resources that can promote resilience. This thesis is based on the methods family counseling, multisystemic therapy (MST) and the circle of security (COS), and how these methods can contribute to the development of resilience. Resilience will depend on the child’s characteristics, as well as which developmental environment it takes part in. This means that protective factors not necessarily will be the same for all children, but whether one factor is protective, will be individual. It requires that one sees the individual, but at the same time as part of a larger whole.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleResiliens i barnevernsarbeid
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel