Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjefstad, Nina Schiøll
dc.contributor.authorDalen, Mari
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:55Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111265159:46747644
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000727
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDe siste årene har sosiale medier blitt en stor del av ungdommens hverdag. I løpet av dagen brukes opptil flere timer på nett. De sosiale mediene kan i stor grad sies å danne nye arenaer for å tilfredsstille grunnleggende behov for kommunikasjon, underholdning og informasjon, samt behovet for tilhørighet og anerkjennelse. I og med ungdom bruker så mye av tiden på disse sosiale mediene, vil dette kunne ha betydning for deres atferd og identitet. Mye tyder på at selvbildet er av stor betydning for både identitet og psykisk helse. Ved hjelp av eksisterende forskning og litteratur vil jeg i denne oppgaven se nærmere på hvordan sosiale medier kan påvirke ungdoms selvbilde. Resultater fra tidligere forskning indikerer at sosial sammenligning i stor grad påvirker hvordan ungdom ser seg selv. I oppgaven har jeg blant annet sett på hvordan ulike typer sammenligninger, samt andre faktorer som kan påvirke ungdoms selvbilde både positivt og negativt. Det viser seg at mengden av sosial respons i form av tilbakemeldinger, likerklikk og følgere kan føre til bedre selvtillit og derav et mer positivt selvbilde. Dersom man derimot opplever negativ eller mangel av respons vil det kunne bidra til å svekke selvtilliten og dermed føre til et negativt selvbilde. Da vi mennesker er sosiale dyr vil graden av tilhørighet også være en faktor som kan være med å påvirke hvordan man ser seg selv. Sosial respons fra andre i form av anerkjennelse og aksept vil her være av betydning. Det legges videre vekt på at venners tilbakemeldinger har stor betydning for påvirkningen unge opplever på nett, og kan derfor være en viktig faktor som kan bidra til et positivt selvbilde.
dc.description.abstractIn recent years, social media has become a big part of young people's everyday lives. During the day, youth spend several hours online. Social media can be seen as a new arena for satisfying the basic needs of communication, entertainment and information, as well as the needs for belonging and recognition. Because young people spend much of their time on these social media, this could have an impact on their behavior and identity. There are many indications that self-image is of great importance for both identity and mental health. By using existing research and literature, will I in this thesis take a closer look at how social media can affect young people's self-image. Results from previous research indicates that social comparison is of importance of how young people see themselves. In this thesis, I have had a focus on how different types of comparisons, as well as other factors that can affect young people's self-image. It turns out that social response in the form of feedback, likes and followers can lead to better self-esteem and hence a more positive self-image. If you experience negative or lack of response on the other hand, it could contribute to weakening your self-esteem, and could therefore lead to a negative self-image. Because we humans are social animals, the degree of belonging will be another factor that can influence how young people sees themself. Social response from others in the form of recognition and acceptance will be important. It is further emphasized that friends' feedback is of great importance for the influence young people experience online, and can therefore be an important factor that can contribute to a positive self-image.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUngdom, sosiale medier og selvbilde
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel