Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHorneman, Kristin
dc.contributor.authorThiren, Astrid Aven
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:43Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:35422488
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000711
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan kan barnevernspedagogen møte barn som er blitt utsatt for vold på en slik måte at barnet føler seg ivaretatt? Målet med oppgaven har vært å belyse hvilke momenter det er viktig å ha med seg i det første møtet med barn og unge som er utsatt for vold og overgrep i nære relasjoner. For å belyse sentrale temaer til problemstillingen har jeg i oppgaven presentert teorier om hvilke konsekvenser vold kan medføre for barnet, samt satt søkelys på hvordan barnevernspedagogen burde tenke og handle i det første møtet med barnet. Drøftingen illustrerer hvordan kunnskap om barnets vansker etter gjentatte volds- eller overgrepsepisoder er nødvendig for å skape forståelse for barnets smerteuttrykk, men også for å finne de rette momentene for å møte barnet på en ivaretakende måte. Avslutningsvis har jeg, ved hjelp av figurer, oppsummert hvilke konsekvenser vold i nære relasjoner kan ha for barnet, samt hvilke momenter det er viktig å ha med seg i det første møtet med voldsutsatte barn. Barnet er grunnleggende avhengig av den tette relasjonelle tilknytningen til sine primære omsorgspersoner. Et brudd på en slik tilknytning, samt gjentagende hendelser av vold eller seksuelle overgrep, kan blant annet medføre at barnet får et underutviklet reguleringssystem, hypersensitivt nervesystem, samt lever i en kronisk stresstilstand. De momentene barnevernspedagogen burde ha med seg i møte med voldsutsatte barn er, blant annet, å gi rom for barnets smerteuttrykk, tilpasse samtalen til barnets alder, situasjon og modenhetsnivå, samt å trygge barnet i at ingenting av det som nå har skjedd er barnets feil.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is based on the research question: In what way could a child welfare worker approach a child whose been experiencing violence, to ensure that the child feel safeguarded? The purpose of the thesis is to shed light on which considerations are important in the initial meeting, with children who have been a victim of violence and sexual abuse in close relationships. I have presented theories considering the consequences of violence towards children, as well as how the child welfare worker should appear in the first meeting with a child. The discussion explains how knowledge about difficulties that children experience, following violent- or abusive episodes, are necessary to create understanding regarding pain expressions in children, and to identify the best considerations for safeguarding the child. The closing segment of the thesis uses figures to illustrate the consequences of violence, and the considerations that are important in the first meeting with the child. The child is fundamentally dependent on the close relational attachment with their primary caregivers. A discontinuation of relational attachment, combined with repeated episodes of violent and sexual abuse, may, among other, cause an underdeveloped regulation system, hypersensitive nervous system and may force to live in state of chronic stress. The considerations that the child welfare worker should bring in the meeting with children exposed to violence is, among others, to give room for the child’s pain expressions, adjust the conversation to the child’s age, situation and maturity level, and consolidate the child that nothing of what has happened is the child’s fault.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarnevernspedagogens første møte med voldsutsatte barn
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel