Klemt mellom kulturer; Hvordan påvirkes innvandrerungdoms identitetsutvikling?
Bachelor thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1430]
Description
Full text not available
Abstract
SammendragUngdomsalderen er en av de mest kritiske periodene i menneskelivet, og en av de største endringene er ungdommens forsøk på å tilegne seg en egen identitet i ulike dimensjoner. I dette stadiet har ungdommer mange spørsmål, slik som: “hvem er jeg? hvem ønsker jeg å være?” I denne oppgaven ønsker jeg å utforske forskjellige faktorer knyttet til identitetsutvikling hos innvandrerungdommer. Disse utfordringer kan være et stort gap i dette utviklingsstadiet slik at ungdommer med andre bakgrunn føler ekstra utfordringer enn ungdommer uten migrasjonsbakgrunn. Problemstillingen i denne oppgaven er; “Hvilke hindringer møter innvandrerungdommer som skal utvikle sin identitet i samfunnet de har kommet til?” Dette blir gjort med utgangspunkt i en teoretisk oppgave. Temaet tilpasningsprosessen og i tillegg måtte utvikle sin identitet i det nye samfunnet, er komplisert da mange ulike faktorer spiller inn. For å finne et bredere syn på problematikken, setter jeg søkelys på generell identitetsutvikling hos ungdommer. Deretter fokuserer jeg på krysskulturelle barn og unges identitet, samt deres utfordringer gjennom denne prosessen. Abstract:Adolescence is one of the most critical periods in human life, and one of the biggest changes is the youth's attempt to acquire their own identity in various dimensions. At this stage young people are faced with many questions, such as: “who am I? who do I want to be? ” In this thesis I want to explore different factors in relation to identity development in immigrant youth. These challenges can be a big gap in this stage of development so that young people with other backgrounds feel extra challenges than ethnic young people. In this assignment I want to explore different aspects around the subject of development of identity among immigrant youth. This is done with literature studies as a point of departure. The subjects of the adaptation process and positive aspects of developing ones own identity in a new society is complicated and many factors contribute.To better be able to look at this problem, I chose to look at a general development of identity in youth, before focusing on the challenges of cross-cultural children and young adults through this process.