Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFylkesnes, Ingunn
dc.contributor.authorJansen, Marthe Brattebø
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:20Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:23121671
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000687
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBarnevernstjenesten sitt arbeid med barns rett til medvirkning i undersøkelsesfasen har fått oppmerksomhet i media den siste tiden. Forskning viser at barnevernstjenestene sine undersøkelser er mer mangelfulle og har et høyere antall lovbrudd enn for ti år siden. Barnas rett til medvirkning blir i mange barnevernstjenester ikke tilstrekkelig ivaretatt, og det er sjeldent at barnets perspektiv blir vektlagt i undersøkelsens beslutning. Arbeidet med barns medvirkning er imidlertid krevende for profesjonsutøverne i barnevernstjenesten. Saksbehandlere og ledere i barnevernstjenestene opplever en rekke barrierer for barns deltakelse som er knyttet til frykt for å påføre barna belastninger, manglende kompetanse i kommunikasjon med barn og mangler ved organisatoriske forhold. Hovedvekten i oppgaven er knyttet til barrierene som gjør arbeidet med medvirkning krevende for profesjonsutøverne i barnevernstjenesten. De ulike barrierene for barns deltakelse i undersøkelsene drøftes med utgangspunkt i teorigrunnlaget. Videre har også fokuset i oppgaven vært på hvordan profesjonsutøverne kan ivareta barns medvirkning. Det er profesjonsutøverne sitt ansvar å ivareta barns rett til medvirkning, som medfører at de må bidra til at barnet får mulighet til å danne seg en mening om situasjonen sin. Ved bruk av Antonovskys teori om opplevelse av sammenheng belyses viktigheten av barns rett til medvirkning, samt hvordan profesjonsutøverne kan hjelpe barna i deres meningsdannende prosesser. Funnene i litteraturstudiet får frem viktigheten av at profesjonsutøverne bidrar til barns meningsdannende prosesser, samt hvordan de ulike barrierene gjør arbeidet med barns medvirkning krevende for profesjonsutøverne i barnevernstjenesten.
dc.description.abstractChildren`s right to participate in the child welfare service assessment has received considerable attention in the media in recent times. Research show that the child welfare services assessments are more deficient and have a higher number of offenses than ten years ago. In many child welfares services, the children`s right to participation is not adequately preserved, and it is rare that the children`s perspective is emphasized in the assessment. However, the work with children’s participation is challenging for the professionals in the child welfare service. Caseworkers and leaders in child welfare services experience a number of barriers to child participation that are linked to fear of imposing burdens on children through participation, lack of competence in communication with children and lack of structures in the organizations. The main emphasis in the thesis is related to the barriers that make the tasks with participation demanding for the professionals in the child welfare service. The various barriers to children's participation are discussed on the basis of the theory presented. Furthermore, the focus of the thesis has also been on how professionals can contribute to children's participation. It is the professional’s responsibility to facilitate the child's right to participate, which means that they must ensure that the child is given the opportunity to form an opinion about the situation. The importance of children's right to participate and how professionals can help children in their opinion-forming processes is emphasized by using Antonovsky's theory of sense of coherence. The findings in the literature study highlight the importance of the professionals contributing to children's opinion-forming process, as well as how the various barriers make the tasks with children's participation demanding for the professionals in the child welfare service.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns rett til medvirkning i undersøkelsesfasen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel