Challenges in communication between child welfare services and ethnic minority families
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000683Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1411]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om utfordringer i kommunikasjon mellom barnevern og etniske minoriteter og å bygge tillit mellom disse. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hva er utfordringene i kommunikasjonen mellom norsk barnevern og etniske minoritetsfamilier? Og hvordan kan barnevernet bygger mer tillit i arbeidet med etniske minoritetsfamilier? Jeg har fokusert mer på erfaringene til sosialarbeidere som møter etniske minoriteter, men denne oppgaven inkluderer også etniske minoriteters erfaringer når de møter barnevernsansatte. Denne bacheloroppgaven er en teoretisk oppgave som bruker et systematisk søk som metode for å samle relevant litteratur fra allerede eksisterende forskning. I følge litteraturen som er brukt i denne oppgaven, er språkbarriere, tolksbruk problemer, kulturforskjell og sosial urettferdighet hovedutfordringene i kommunikasjonen mellom barnevernsarbeidere og etniske minoriteter. Jeg diskuterer hvordan å ha en annen kulturelle referanserammer fremmer eller hemmer kommunikasjonen mellom barnevernsarbeidere og etniske minoriteter. Jeg diskuterer også tillitsskapende tiltak og hvor vanskelig det er for sosialarbeidere å bruke kultursensitivitet og samtidig jobbe for barnets beste, og hvordan dette påvirker forholdet mellom barnevernet og minoritetsfamiliene. This bachelor thesis is about challenges in communications between child welfare services and ethnic minorities and building trust between them. The research question of this thesis is: What are the challenges in communications between Norwegian child welfare services and ethnic minority families? And how can the child welfare services build more trust in working with ethnic minority families? I have focused more on the experiences of social workers meeting ethnic minorities, but this thesis also includes the experiences of ethnic minorities when they meet child welfare workers. This bachelor thesis is a theoretical assignment that uses a systematic search as a method to gather relevant literature from already existing research. Based on the literature, language barrier, interpretation problems, culture gaps, and social injustice are the main challenges in communication between child welfare workers and ethnic minorities. I discuss how having a different cultural frame of reference promotes or inhibits the communications between child welfare workers and ethnic minorities. I also discuss trust-building measures and how difficult it is for social workers to apply cultural sensitivity and at the same time work for the best of the child, and how this affects the relationship between the child welfare services and the minority families.