Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Lasse
dc.contributor.authorSchjølberg, Ane Elisabeth
dc.date.accessioned2022-06-24T17:20:12Z
dc.date.available2022-06-24T17:20:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:111257804:35592144
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000677
dc.description.abstractTemaet jeg har valgt for min bacheloroppgave er frafall og skolevegring med problemstillingen “Hva kan skolen, barnevernet og foresatte gjøre for å forebygge skolevegring og frafall i videregående skole?”. Metoden som er brukt er litteraturstudie, og det er tatt utgangspunkt i relevante teorier fra pensum ved barnevernsstudiet ved NTNU. Minst én elev i hver klasse lider av skolevegring med en økning de siste årene. De som lider av skolevegring har noe større sannsynlighet for frafall. Formålet med oppgaven er å sette søkelyset mot konsekvenser av skolevegring og frafall, samt hvilke tiltak man kan sette i gang både for å forebygge og for å hjelpe de som allerede lider av skolevegring. Oppgaven ser også på hvilken sammenheng mobbing, hjemmemiljø og prestasjonsangst har med skolevegring, og hvordan skole, foresatte og barnevern kan jobbe både med tiltak og forebygging.
dc.description.abstractThe theme I have chosen for my bachelor thesis is dropout and school refusal, with the thesis question being "What can the school, child welfare services and parents do to prevent school refusal and dropout in upper secondary school?". The research method I have used is a literature review based on relevant theories from the curriculum of the Child welfare work studies at NTNU. At least one student in each class suffers from school refusal with an increased rate in recent years. The students who suffer from school refusal are somewhat more likely to drop out. The purpose of this paper is to highlight the consequences of school refusal and drop-out, as well as what measures can be initiated both to prevent school refusal and to help those who already suffer from school refusal. In this thesis I will also take a look at the connection between bullying, home environment and performance anxiety with school refusal, and how schools, parents and child welfare can work with both measures and prevention.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleForebyggende tiltak i møte med skolevegring og frafall i videregående skole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel